Brobyggarens årliga konferens

Som en avslutning på tre års pilotutbildning övergår nu Brobyggaren till en permanentad lärarutbildning, och det är nu dags för pilotperiodens sista konferens, med utvärderingar och framåtblickar. Maria Jarl inleder presentationerna med att fokusera på samverkan för att stärka lärarutbildningen. Det är ett viktigt perspektiv, eftersom vi via politiska direktiv, utvärderingar, utvecklingsprojekt och forskning vet att lärarutbildningen behöver stärka samarbetet, till exempel mellan HFU och VFU, samt skapa förutsättningar för kombinationstjänster (ULF-avtal) mellan skola och universitet och praktiknära forskning. Därefter  talade Björn Åstrand om framtidens lärarutbildningar, med de olika förutsättningarna hos olika aktörer i skola och högskola. Den stora utmaningen i nuläget är obalansen mellan lärarbrist och visionen om framtidens lärarutbildning måste utgå från visionen om framtidens skola, eller hur! Teacher residency är ett annat intressant sätt att öka samarbetet, med större del av utbildningen baserad på en skola, ända upp mot 80% av tiden, ex Boston teacher residency, och ”teach with with a pro”. Även rörelser som ”grow your own teacher” dyker upp i lärarbristens fotspår.

Efter lunch har vi i mycket viktig presentation av John Gilmore från Sydafrika, med  fokus på ”loving teachers”, vikten av att vara engagerade i elevens hela utveckling. Vi lever definitivt en polariserad värld, och skolan såväl som lärarutbildningen har ett stort ansvar.  The raod to hell is paved with simple dichotomies sade John Gilmore.  När det gäller broar pratar John om emotionella broar, skapa såpass mycket emotionell trygghet i klassrummet att vi kan prata om de svåra, stora frågorna. Educating the mind without educating the heart is not education at all (Aristoteles), gäller förhoppningsvis fortfarande. John avslutade med en mycket viktig sak, och det är att de svåra frågorna måste få plats i kursplanen, i själva verket är det dessa frågor som ÄR kursplanen! Att ta vid som talare efter Johns känslosamma inlägg är definitivt inte lätt, men Jan Mellgren knyter an med att visa på de orgnaisationsförändringar staden Göteborg står inför. Han lyfte en mycket viktig sak tycker jag, att ”styrsystem” ersätts av ”stödsystem”, att pilarna ändras tänker jag. Allt vi gör ska vara för elevernas skull, vi som är närmare eleverna ska få stöd uppifrån i systemet, snarare än som vi nu snarare upplever det, att vi avkrävs rapporteringar.

Fredagen inleder vi med att lyssna på mycket värdefulla erfarenheter från lärarutbildningen i Tromsö. Bland annat finns det kloka tankar om examensarbetet, eftersom det finns en gammal tradition att ”lösa problem” har de vänt på processen och allt oftare undersöker varför saker fungerar. Mycket intressant och något som praktikskolorna uppskattar och verkligen vill lyssna på, i Tromsö kommer till och med utbildningsminsitern på dssa presentationer. Något för vårt ämneslärarprogram att ta efter tycker jag! Tromsöteamet lyfter även fram vikten av att koordinera mellan kommunen och universitetet, något som vi behöver stärka än mer. Alla parter i samverkan behöver finns representerade och delta i samsynen, inblandade fakulteter/institutioner, praktikskolor och även gärna politiken. Jag noterade även att de i Tromsö tänker nytt med hur studenterna introduceras, att första veckan verkligen blir en introduktion i den nya identiteten som lärare. De har även beställt och fått en utvärdering av den ProTED de arbetat med swedan 2011, om partnerskap i lärarutdanningen. Tromsöteamet inspirerar till mycket tycker jag, bland annat lyfter de hur forskning, undervisning och utveckling går hand i hand, hur universitetsskolorna anställer lärare utifrån att det ingår i anställningen att ta emot studenter, att fokus inriktas mot att forskning, undervisning och utveckling sker kollektivt. Underbart, precis det jag eftersträvar hos oss, och nu finns det en plats, Tromsö, där jag ser att det redan fungerar!

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s