Montessori 3.0

Måndag och tisdag tillbringar 450 lärare och skolledare med Paul Epstein. Paul introducerar sig med att problematisera att det finns flera inflytelserika fd montessorielever, som Bill Gates och Mark Zuckerberg, samtidigt som  montessoriutbildningen minskat i USA. Dagens fokus är på hur samhället förändrats sedan Maria Montessori dog 1952, och idag är det ett digitaliserat samhälle vi lever i. Eftersom det finns många myter om montessori finns det många saker som verkar märkliga för de ”oinvigda”. Paul berättade till exempel en kul anekdot om trinomialkuben, där han som 19-årig förskollärarstudent inte förstod vad den representerade. En intressant del av  presentationen handlade om tillit, hur vi kan hjälpa varandra att lyckas, empowerment.Bra grundinställning, inte unik för montessoriutbildning, men helt avgörande för att det ska fungera. Paul tar tydligt avstånd från internationella tester, det representerar ett fokus på undervisning som snarare riktar sig bakåt i tiden. ”Children are loosing their childhood”.

Vad det gäller den digitala världen gör Paul en liknelse mellan being nowhere, being everywhere, being elsewhere. Närvaro är mental såväl som fysisk. Vi behöver alla fundera på vad vi offrar när vi lägger allt vårt medvetande i en skärm. Hur påverkar det människor runtomkring oss? Ett bekymmer jag dock fick under presentationen var när han menar att vi inte behöver lära oss utantill längre, och argumenterar med fabriksmetaforen, att utantillinlärning bara är en sätt att kontrollera och styra en människa som gör vad den blir tillsagd. Men vi vet från neurovetenskaplig forskning att det definitivt är samma hjärna idag som tidigare under 18-1900-talet, och vår hjärna behöver tränas för att utvecklas! Use or loose it…  Det finns således enligt min mening bekymmer med hans resonemang, än värre med de produktplaceringar av tex Apple, IBM och Google han gör hela tiden, ingen källkritik eller ens ifrågasättande av marknadens inflytande i utbildningen, vilket annars är ett förhållningssätt som i alla fall högre utbildning är noga med. Jag får flera gånger känslan av att lyssna på en försäljare snarare än en utbildare. Och inte skulle en högstadieelev som så okritiskt behandlade företeelser i den digitala världen få måluppfyllelse!

Eftermiddagen pratar vi om självkontroll, koncentrationsförmåga och syftet med skola, till och med syftet med livet. Där tycker jag fokus bör kretsa kring i montessoriutbildningen att få unga människor att hitta den egna motorn, drivet att lära sig och förstå världen. Det handlar om fredsfostran, självdisciplin, sammanhang, det vill säga den kosmiska planen (i mina ögon lärande för hållbar utveckling). Och lärarens betydelse skiljer sig inte sällan mellan ”traditionell” skola och montessori. En god montessorilärare stör inte en elev som är mitt uppe i en koncentrerad lärandeprocess, och mest nöjda är vi när vi inte längre behövs. Detta tar en hel livstid att lära…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s