Världskulturmuséet inspirerar- men var är lärarna?

Den globala skolan liksom GMV har med jämna mellanrum träffar för att inspirera till utbildning relaterad till de globala målen. Idag var det dags för mål 14 om havet. Jag tycker att det är ett ämne som borde vara extra intressant för den som bor och verkar i en hamnstad, men jag måste ändå säga att det är besvärande få som deltar i den här sortens arrangemang. Bra föreläsare, bra innehåll och vettig eftermiddagstid, allt stämmer. Ändå är vi i storleksordningen 8 stycken lärare på högstadiet/gymnasiet på plats, lika många ungefär för de yngre åldrarna. Dessutom är det frågor som verkligen engagerar våra elever, och det behövs ständig uppdatering om hur det står till och hur vi kan belysa frågorna på ett sätt som lockar och uppmanar till handling på ett konstruktivt sätt. Det tyckte jag VKM gjorde idag, det var smakprov på deras nya permanenta utställning Korsvägar, med artefakter från Kiribati, Amur och Sapmi. Fiskenät av lin, kläder av fiskskinn, svärd av hajtänder. Allt blandat med nutida teknologi med VR-filmer och små portabla projektorer. Jag gillar den mixen, när det vi gör nu binds ihop med det vi gjorde förr och det kan resoneras om vad som egentligen är innovationer. Vi klippte bärkassar av t-shirts och hann prata med kollegor. Dagen avslutades med smakprov på filmer från Nature Is Speaking, helt fantastiska och användbara direkt i klassrummet.Eftersom jag tidigare under dagen träffat stadsdelens rektorer för att strukturera upp nästa läsårs kompetensutvecklingsinsatser känner jag hur gapet mellan vad lärare gör och vad som erbjuds att göra bara växer. Vi är i Göteborg riktigt bortskämda med kompetensutveckling av hög kvalitet, men lärarna deltar inte i den utsträckningen som är behövlig. Och jag vet alla anledningar: svårt att få vikarier för 1-2 timmars frånvaro, hög arbetsbelastning som tar udden av lusten att lära mer, det vill säga saker som med ganska enkla medel går att lösa. Lösningen heter fast vikarie. Kan hoppa in i en planerad frånvaro, sömlöst ta över klassen, lär sig snabbt alla elever, klarar det praktiska utan bekymmer. Nu när vi haft en sådan fast vikarie på skolan i snart två år vet jag i ärlighetens namn hur vi klarade oss utan tidigare! Och jag vet att lärare med gott samvete kan delta i kompetensutveckling. Ett riktigt vinna-vinnaläge!

Kommentera

