Det behövs mer prao!

Den här veckan har våra åttor varit på prao. Ingen ”vanlig” praktik som den sett ut de senaste åren, utan något alldeles extra! Tidigare har de kunnat välja  bland ett urval på Praktikplatsen . Dessvärre har dessa platser inte räckt till alla elever, utan krävt att flera ordnat egen praktikplats. Många arbetsgivare som kan tänka sig ta emot praktikelever från åk 8 och åk 9 finns helt enkelt inte kvar i urvalet längre. Många skäl har angetts: inga handledare som har tid att hjälpa eleverna, alltför kvalificerat arbete som en högstadieelev inte anses klara av, inget ömsesidigt utbyte i tillräcklig grad… Detta är ett stort bekymmer eftersom eleverna behöver se arbetslivet av flera skäl: göra underbyggda val till gymnasiet, se hur skolans arbete hänger ihop med arbetslivet, skapa motivation och framtidstro. De dryga 30 år jag jobbat som lärare har pryo/prao devalverats dessvärre. Nu är det inte obligatoriskt längre, arbetsuppgifterna läggs ut diffust på skolans personal när det inte längre ingår i studievägledarens/SYV arbetsuppgifter. I den vackraste av världar skulle vi alla på skolan sätta oss och tillsammans skapa praktikplatskontakter, ordna så att våra elever får vettiga arbetsuppgifter för de 1-2 veckor praktiken är. Vi på Elyseum har länge jobbat med en vecka i åk 8 och en vecka i åk 9. Vi har förarbetat i skolan och tycker att det är värdefullt med praktikveckorna. Eleverna har kommit tillbaka efter sin praktik med en hel palett av erfarenheter: allt från att ha plockat i ett lager, diskat på café till att vara delaktig i företagets miljöarbete. Jag menar att alla arbetsuppgifter är värdefulla, på högstadiet behövs det exempel från hela arbetsmarknaden. Men det var längesedan våra elever kunde välja tex en hantverkspraktik, eller en tekniskt-naturvetenskapligt inriktad praktik.

Men i år det nya tag! Vi har ett samarbete med GR om Miljöpraktik, ett koncept som bygger på att eleverna förbereder uppgifter på skoltid, får en praktikplats på ett dedikerat företag eller på en organisation, arbetar med uppgifter under praktiken, och efterarbetar i skolan. Arbetsuppgifterna innefattar att presentera de resultat de kommit fram till under praktiken. I år kunde jag besöka eleverna under de 4 lektioner av min arbetsvecka som är ”elevfria” pga prao(tidigare år har jag haft åldersblandade klasser och elever kvar i skolan som haft extra undervisning). Jag fick nu chansen att se eleverna på deras praktikplatser och dela deras erfarenheter ett tag. Så värdefullt, har inte gjort detta sedan 1990-talet!  Det hanns till och med en tur runt på Sävenäs förbränningsstation i samband med Renovabesöket, mycket givande! Sävenäs är en speciellt miljö att vara i, sopförbränning väcker många frågor och känslor, tillsammans läggs alla delar i ett pussel  med resonemang kring deponi, husdjursförbränning, lakvatten och luftkvalitet.  Eleverna får med lite tur engagerade handledare, och så har jag upplevt det i år, och vi kan på detta sätt skapa mer långvariga samarbeten mellan företag/organisationer och skolan. Eleverna är starkt positiva i sina utvärderingar, de känner att praktiken är på ”riktigt”, de lär sig något som inte går att lära sig i skolan(fast i mina ögon är denna praktik en del av skolan, men jag förstår vad de menar).

Vi kommer att fortsätta med detta koncept, jag ser framför mig hur det varje år blir tätare samarbeten med de som ställer upp med praktikplatser i miljöpraktiken. Det finns planer på att GR utvidgar konceptet till att bli även en Teknikpraktik, vi hade ett referensgruppmöte angående detta för två veckor sedan. Jag hoppas innerligt företagen och förvaltningarna håller fast vid detta, de tankar jag hörde från Teknikföretagen förra året i samband med NextUp om att en tekniktävling kan ersätta prao tror jag absolut inte på. Inget går upp mot en bra praktik!

 

 

 

 

Kommentera

