Forskningsvecka på Kristineberg

På Kristineberg har GU ett marinbiologiskt center som vi kan boka in oss på, så den här veckan är det skrivarvecka för våra CUL-doktorander med inriktning mot naturvetenskap och matematik. Det betyder handledning, bolla teorier, metoder, resultat, analys, implikationer för skola och samhälle, i stort sett helt ovärderliga dagar för att vara varandras kritiska vänner. Vi har hunnit läsa igenom många nya och spännande texter och det finns i mina ögon många användbara kunskaper att ta från forskningsstadiet ut i undervisningspraktiken. Men det finns också chans att läsa in texter när den snabba vardagen inte riktigt tillåter oavbrutet läsande, nu har jag haft stor behållning av den översikt som Lundahl, Hultén& Tveit publicerat som en skolverksrapport(fast Skolverket skriver på första sidan att det inte är deras ståndpunkter…: Denna publikation uttrycker inte nödvändigtvis Skolverkets ställningstagande. Författare svarar självständigt för innehållet och anges vid referens till publikationen.”. Ja, ja, så måste det väl vara, men jag reagerar inte så positivt på en sådan introduktion.

Under veckan har jag haft kontakt med större delen av mina elever, de delar dokument i driven, stämmer av och frågar i PIM, ibland är det nästan jag får känslan av att flera av dem har mer behållning av sådan kommunikation än just i klassrummet, då är det ju så många som vill ha feedback samtidigt. Samtidigt sätter man själv gränsen för när svaret kan ges, det pockar inte på som ett telefonsamtal gör. Jag förstår givetvis debatten om att vara ständigt nåbar, men den behöver balanseras. Och jag uppskattar den digitala utvecklingen i mitt lärarjobb- för att inte tala om hur det gör forskningsarbetet lättare/effektivare! Databaser med massor av studier tillgängliga, lätt att nå konferenser, forskningsgrupper, vad andra gjort. I skolan skulle jag definitivt inte klara vardagen lika smidigt och med lika hög kvalitet om nu något skulle göra att vi får backa från nuläget.

2017 har börjat bra i skolan och på universitetet. Eleverna var pigga, utsövda och flera tyckte det var skönt att börja igen. På universitet tas det många nya tag, det börjar nya Brobyggare, antagning till fler CUL-doktorander, på så sätt är vårterminsstarten lika mycket jämförbar med höstterminsstarten på ett annat sätt än i grundskolan.

Jag har framför allt hunnit tänka på hur det forskningsprojekt som pågår kring pedagogiska skolodlingar ska fortsätta, hur vi kan starta nya kring formativt förhållningssätt, hur kommande konferenser bör planeras in så de ger kickar i rätt läge. I praktiken är ju en 20 minuters presentation på en konferens inte givande i sig på grund av den korta tiden för respons, det är ju hela miljön med forskare som samlas som drar. Därför blir det viktigt att veta vilka andra som ska iväg…och vilka frågor som avhandlas, ibland styr temat, ibland inte. De jag tittar på nu är NFSUN i Trondheim i juni och ECER i Köpenhamn i augusti. Båda ligger riktigt dåligt till för en lärare, sista respektive första veckan på skolterminerna. Får verkligen fundera på om det är värt uppoffringen att åka!

 

 

 

Kommentera

