Granskning av vetenskapliga artiklar

Jag är granskare i tre vetenskapliga tidskrifter och med ojämna mellanrum kommer förfrågningar från redaktörerna med förslag på manus att granska. Idag var en sådan dag när jag bestämde för att stänga in mig i en bubbla för granskning och verkligen inte störas av omvärlden. Det är väldigt spännande att granska, dels för att det ger en ständig uppdatering om aktuella forskningsfrågor i mina egna områden, dels för att jag vill ge tillbaka all den värdefulla respons jag själv fått – och får- under årens lopp på mina egna manus. Det är ju anonymitet som råder, så egentligen vet vi ju inte var den granskade/granskaren hör hemma. Och det sker helt utan att ersättning utgår, det är väl en av de attraktiva delarna av ett vetenskapligt förhållningssätt: kritisk granskning av kollegor utan egen vinning. Förhoppningsvis är det där med utan egen vinning mer än en vision, för visst cirkulerar det historier om att det är viktigt att få en granskare som inte är på kollisionskurs med ens egna forskning, eller inte är citerad, eller inte lägger ner tillräckligt arbete på att anstränga sig för att förstå om det ligger aningen utanför det egna specialistområdet. Så jag vill verkligen göra ett bra jobb med granskningsuppdraget.

Men det är tidskrävande och svårt, alla referenser behöver kontrolleras, håller analysen, vad kan göras för att förbättra texten, är metoden tillräckligt väl beskriven, är det relevanta teoretiska ramverk, är implikationer och diskussion tillräckligt kopplat till bakgrundsforskning? En artikel på 8000 ord tar mig ungefär 8 timmar att granska, stämde ganska bra idag också. En sak jag fastnade i var hur effektstorlek kan beskrivas som svag, medelmåttig eller stark, blev olika besked där, sådana saker gillar jag att gräva i, hittade en bra presentation från Malmö högskola som hjälpte mig på traven utan att behöva gå in i min egen metodlitteratur från pärm till pärm… Jag hann till och med ta en fin lunchpromenad i den svaga solen, första dagen efter vintersolståndet är det alltid anledning att fira ljusets tillbakavändande!

Vi har det senaste dygnet haft en lång och intressant tråd om hur årstider, dagar, månader beskrivs i undervisningen i vår facebookgrupp Fysikundervisning. Många bra länkar, men också mindre bra sätt att undervisa hamnade under luppen…spännande att se hur vi hittar så många engagerade fysiklärarröster från förskola till högskola i våra sociala medier nu när det är lektionsuppehåll över jul och nyår!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s