Euroskills med åttorna

I år var det ovanligt många duktiga ungdomar tycker jag, och de visar upp sina förmågor på yrkes-EM i 35 grenar på Svenska Mässan. Jag är på plats med mina åttor och vi letar specifikt efter barriärer som vi kan se hindrar killar och tjejer att bryta könsstereotyperna i yrkesvalet. Det målades, svetsades, mekades, printades, fönades, manikyrerades och serverades för fullt, och det var nästintill helt förutsägbart i varje gren om det skulle finnas killar, tjejer, blandat eller ej. VVS, bara killar, svets likaså. Hudterapeut bara tjejer, florist likaså. Åttornas egen bild av yrkesval kopplats till kön var inte alls så uppdelad som ”verkligheten” på Euroskills. Det kommer förmodligen att dröja ett tag innan det blir tjejer som blir jordbruksmaskinstekniker trodde de… Frågan är hur de som faktiskt vill och vågar bryta normerna tas emot på sina presumtiva arbetsplatser, återigen aktualiseras frågan om praoplatser som öppnar upp för nytänkande. Det behövs så många fler arbetsgivare som tar emot praoelever från högstadiet!

Åttorna analyserade bra, mycket tankar om de tidiga åren i livet, hur de formar oss som tjejer respektive killar. Skolans arbete med normkritiskt förhållningssätt har starka krafter som verkar åt andra hållet, vilket förstås inte får innebära att vi ska ge upp. Det måste vara möjligt att jobba med något som inte är stereotypt. Vi går tillbaka till skolan, äter lunch och börjar därefter bygga på vår framtida transportstad. Snabbt fylls rummet av verktyg, och det jobbas intensivt . Lika snabbt städas det upp när arbetspasset är över, det är roligt att jobba med den här gruppen nu som är så välintrimmade på vad som ska göras, när och hur, oftast även varför 🙂

Efter dagens lektioner är det dags för vår lärgruppsträff med fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Vi följer SPSM:s femstegskurs, idag är det resonemang kring perceptionsvariationer och kognitiva funktionshinder. Mycket bra prat i gruppen, inte illa med tanke på den sena timmen, mörkret utanför och de intensiva timmarna med eleverna. Men det är rätt skönt också att varva ner dagen tillsammans med kollegor, prata om hur vi kan bli ännu bättre när vi samarbetar mer, pratar om hur vi utför vårt jobb helt enkelt. Klockan 18 är jag redo att gå hem, har börjat skriva in betygen och behöver nu bara sammanställa dem såpass tydligt att det fungerar som underlag när vi har individuella samtal. Det är värdefulla stunder tycker jag, att sikta framåt, tala om styrkor, förbättringsområden i enbart de egna undervisningsämnena. Under utvecklingssamtalen har vi en bredare målbild, då är alla ämnen på bordet, men nu är det bara de ämnen vi själva undervisar i, blir ofta väldigt konkret och bra då!

euroskill 026.JPG

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s