Med niorna till IVL

Ännu ett företagsbesök som visar hur viktigt det är att ha en välförberedd klass!Vi har nu jobbat en månad med luftens kemi, luftföroreningar och tekniska system, och med det i bagaget kunde niorna ställa väldigt bra frågor, förstå allt som sades och dessutom visa att det går alldeles utmärkt att besöka labmiljö med grundskoleelever. Det sistnämnda, grundskoleelevers möjligheter att se naturvetenskapliga miljöer bekymrar mig mer och mer. Det har blivit allt svårare att hitta praoplatser, ordna studiebesök och hitta samarbetspartners. Men här på IVL blir det fullträff! De tar emot oss med öppna armar, visar sensorer, lab, pratar luftföroreningar och mätningar, tar ungdomarna på allvar, jag är så glad över att vi startat samarbetet med dem! Fyra personer lägger ner tid på att göra en bred presentation och jag ser att många saker som vi jobbat med teoretiskt i klassrummet faktiskt sitter fast i hur eleverna pratar. De klarar bra resonemang kring marknära ozon, PM10/2,5, kväveoxider och koldioxidhalter. Vi får med ett bra exempel på Internet of things dessutom, ett begrepp som jag upptäckte var nytt för niorna. En del oväntade reaktioner kom också på de klibbiga dörrmattorna  med syfte att fånga upp partiklar, alla blev väldigt nyfikna på dem… Vi kommer snart att få en luftmätningsstation uppsatt på skolan som ingår i mätsystemet Miljöväder, det är riktigt spännande att se varthän detta samarbete med IVL leder! Vårens arbete kommer att handla mycket om elektricitet, elektrokemi och elektronik, så vi har definitivt fler anledningar att samarbeta med företag, börjar leta redan nu:)

004.JPG

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s