Brobyggarkonferens och besök från Heidelberg

Ingen vecka är den andra lik, den här veckan kryddades med en arbetskonferens om vår lärarutbildning och avslutades med besökare från Heidelbergs lärarutbildning om ett Erasmus+samarbete. Det som gjorde arbetskonferensen om Brobyggaren extra intressant var att vi nu efter två års pilotprojekt har såpass många erfarenheter att det går att dra en del tidiga slutsatser. Vi var nästan 50 stycken från tre verksamheter som under dagen i Torgny Segerstedtsalen i Vasaparken delade våra erfarenheter med varandra: Göteborgs Stad, Utbildningsvetenskapliga och Naturvetenskapliga fakulteten. Det är väl främst denna treenighet som gör Brobyggaren till ett tecken på något nytt och lovande. Det utmärkande är ett tätare samarbete mellan teori och praktik , något som är oerhört viktigt för att få till en lärarutbildning med hög kvalitet för alla parter. Eftersom vi prövar Stanfords modell med  halvdags VFU kombinerat med halvdags HFU kräver det en massa nya saker av praktikskolorna såväl som av universitetet. I gengäld får vi en lärarstudent som på ett års utbildning faktiskt får vara med om ett helt år i skolan, inte bara några veckor då och då. Arbetskonferensens syfte är att titta framåt, vad vi kan fortsätta förbättra under det år vi har kvar i piloten, det jag tyckte vi åstadkom under dagen var en ökad helhetssyn, tydligare referenser till vår förebild i Stanford och lokala anpassningar till våra egna villkor. Aldrig tidigare har tex rektorer varit så involverade i VFU-planeringen som i Brobyggaren. Det är en av många bra saker i detta utvecklingsprojekt som jag hoppas kan få skvätta över till andra delar av vår lärarutbildning!

Veckan avslutas med intressant besök av David och Ulrike från Heidelbergs lärarutbildning i syfte att ansöka om  Erasmus+ . Vi pratar oss samman ganska snabbt, vi vill alla tre parter från universiteten och staden bidra till aktiviteter och lärande som gynnar nyanlända, i detta fall knutet till skolodling, utomhuspedagogik och hållbar utveckling. De har en fantastisk ekologisk skolodling och jag träffade deras föreståndare Lissy på Eridob i Karlstad i september. Så visst leder konferenser till många samarbetsprojekt!

Vi börjar heldagen på Pedagogen, fortsätter till Palmhuset i Trädgårdsföreningen, därefter till min skola Elyseum, för att avsluta med en guidning på Universeum. Det känns bra att få röra sig i miljöer jag älskar, dels för att Trädgårdsföreningen har blivit vårt uteklassrum när skolan ligger 2 minuter bort, dels för att jag verkligen tycker Universeum är en fantastisk plats för lärande upplevelser. De två år jag jobbade där 2004-2005 var väldigt givande, att jobba med gymnasieguider, utveckla nya utställningar och ta emot skolklasser var både omväxlande och meningsfullt- även om det är svårslaget att få följa en klass från årskurs 6 till åk 9 med allt vad det innebär! David och Ulrike var märkbart imponerade av Universeums bärande tanke om helhetsupplevelsen, hållbar utveckling i fokus i alla delar och hur smidigt skolornas avtal med Universeum kan byggas upp. När vi kommer till min skola Elyseum har årets maffiga 6-metersjulgran just lyfts in i trapphallen, den doftar ljuvligt och jag tar med besökarna en sväng in i vårt energimuseum. Vi har en fantastisk skolbyggnad, fylld av fina ungdomar, underbara kollegor och det känns väldigt bra!

010.JPG

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s