Tekniktävlingsdags för åttorna

Nu har de verkligen använt en massa kreativa förmågor för att skapa en vision av hur transporter kan se ut i Göteborg runt 2050! Jag fascineras varje gång vi startar ett projekt hur entusiastiska och drivna de är på att utifrån sina idéer hitta information, göra ritningar, argumentera och göra 3D-printade modeller som de själva konstruerat i TinkerCAD. De tvingas också bli bra på att städa och plocka i ordning, vi använder mycket material, verktyg – och efter ett tretimmarspass kan det ha blivit en del att ta itu med, som synes på bilden :). Eleverna  har i dessa tävlingar en stor möjlighet att uppnå större delen av teknikmålen, och med de ämneskunskaper de plockar in från fysik, kemi och biologi kan vi hitta en bredd och ett djup som är riktigt gedigen. De samarbetar nu i fyra mindre grupper och jag kan följa deras arbete på google drive eftersom vi sedan ett år alltid delar dokumenten med varandra, Denna ”lilla” förändring gör mycket stor skillnad, jag kan nu följa deras progression, stötta när de fastnar och använda min tid mer effektivt för att hjälpa alla komma så långt som möjligt i sitt lärande.Vi lägger fyra veckors tekniktimmar på detta projekt om framtidens transporter och det är mycket givande att se hur det går att väva in stora samhällsfrågor och även deras egna funderingar kring vad de ska jobba med. Vi ska till Euroskills i december och förbereder en del, bla genom att utgå från vad eleverna tycker om att göra, och bedömer sig själva vara bra på dessutom.Svåra självvärderingar eftersom de flesta har tränat mer på att ta reda på vad de inte är så bra på, dessvärre något vi i skolan dessutom kan hjälpa till att betona när vi lägger mycket energi på att visa på utvecklings- och förbättringsområden Det numera klassiska  10 000-timmarskriteriet för att bli expert är ett värdefullt redskap för att resonera kring att uthållighet och engagemang lönar sig, talang kan tränas, hårt arbete är viktigare än en genetisk predisponering. Detta har vi sett presenterat i studier av Dweck, Klingberg och Duckworth. Forskning trillar på så sätt rakt in i undervisningspraktiken och eleverna kan resonera väldigt klokt kring forskningsresultat – frågan är om inte dessa åttondeklassare är mer mogna i sina resonemang än vad min generation var i samma ålder!

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s