Utbildning i Finland

Några dagar i Åbo sätter spår i tankarna om vad god utbildning är. Jag ser traditionell katederundervisning blandat med modern programmering/kodning, prydliga och pigga tonåringar blandat med skoltrötta ögon. Ganska likt hur vi har det på hemmafronten med andra ord. Vi har varit på en skola med svenskspråkig undervisning Luostarivuoren koulu och guidats av en otroligt inspirerande lärare/fritidspolitiker  som öppnat dörrarna till sina matte/programmeringslektioner och till kollegornas musik-bild-fysik-kemi-biologilektioner. Vi besöker även den svenskspråkiga högstadieskolan St Olof med kemilaboration, fysiklektion, biologi/evolutionslektion. Här blir det många dejavu-händelser, lektioner från min egen skoltid återupplevs. De digitala lösningarna är inte så synliga, däremot ser jag fostrade elever, tydliga rutiner , traditionell lärarstyrd undervisning ligger nära till hands som betecknande för arbetssättet. Enkla lösningar som skjutdörrar i plexiglas för att se alla kemikalier/labutrustningar har jag inte sett i Sverige, ger en fantastisk överblick utan att stjäla yta när dörrarna öppnas (se bild nedan). Vi har sett kycklingar kläckas (också på bild, befruktade ägg från en vårdnadshavare), alla elever sitta på golvet i korridorerna inför lektionsstart, brottats med rymddiagonaler och funderat över varför pythonkoden inte fungerar. Likheterna definitivt större än skillnaderna- men i Åbo möter jag aningen mer stolta lärare med stora frihetsgrader att utforma undervisning av god kvalitet. Så där är vi väl överens på de flesta nivåer i svensk debatt kring skolans utveckling: vi måste stärka lärarutbildningen, och därefter låta läraren vara den positiva och bildande person som jag sett nu i Åbo. Vars utbildningsförvaltning heter Bildningssektorn, säger en hel del, eller hur!

Åbo stad är en historisk såväl som samtida  guldgruva: första universitetet, enda katedralen, stort kryssningsvarv (15 000 anställda!), kungafängelse(Erik XIV), 740 år gammalt gymnasium (Katedralskolan, på väg dit i morgon),600 års gemensam historia med Sverige (avsevärt mer än 100 års självständighet) sätter spår av stolthet hos de 5% svenskfinsktalande. Branden 1827 lade grunden för spikraka, breda gator, därefter blandas det friskt mellan nygotiskt, betongblock och några kvarblivna 1700-talsträhus med torvtak. Vi åker färja över Aura (gott öl med det namnet också), går igenom 200 m saluhall, finare butiker på rad,  inser dock att svenska kronans svaghet gentemot euron inte inbjuder till alltför omfattande inköp…

Vi är sammanlagt 36 lärare från Bergen, Århus, Göteborg, Flensburg(dansktalande på tysk mark) och Åbo som denna vecka jämför våra skolsystem, nyfikenheten är stor, skratten många. De nordiska utbytena fyller en mycket viktig funktion, mina elever har åkt i flera år, mina kollegor varit på lärarträffar,  viktigt och bra för att vi ska fortsätta arbeta med vänortsutbytena.15 skolchefer ansluter till vår sista besöksdag, de är däremot inte ute på skolbesök, det skulle därför vara ett förbättringsområde. Vi träffas och pratar om den nya finländska läroplanen , så här mitt i sjösättningen ser våra finska kollegor att det är en hel del förändringar. Dock ej lika mycket som jag förväntat mig från svensk mediebevakning, visst är det mer helhetssyn, mer elevaktivt arbetssätt, mer formativt förhållningssätt- dvs åt samma håll vi själva i Sverige vandrat de senaste åren. Nu är jag inte förvånad över det heller, trots allt bygger våra nuvarande läroplaner på den forskning som publicerats de senaste decennierna om lärande. Det som haltar är hur organisationerna skapar förutsättningar för en god implementering: finns det samplaneringstid för lärarna, finns det arbetsrum, finns det grupprum för eleverna, är det lätt att samarbeta med omvärlden, hur tolkar vi kunskapskraven likvärdigt…. här delar vi samma utmaningar, och därför extra intressant att höra efter hur det går att hitta lösningar genom att jämföra den egna verksamheten med övriga nordiska länder. Jag har lärt mig mycket mer om undervisningen i Flensburg, Bergen och Åbo, träffat fantastiska kollegor och dessutom lärt känna nya göteborgskollegor, mycket bra!

abo1-009

åbo1 025.JPGabo1-035

Kommentera

