Den tionde CUL-konferensen, digitala kompetenser och luftens kemi

Dags att utvärdera CUL(Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning) forskarutbildning efter drygt tio år? Ja, det är nu läge att fråga sig vilken genomslagskraft det har varit och förhoppningsvis fortfarande är! Nu börjar självvärdering och extern utvärdering, ser fram emot att se var alla som disputerat hamnat, vilka forskningsfält som vi rör oss inom och om det har någon betydelse att lärarprofessionen i skolan kan innefatta även forskaruppdrag. CUL-konferensen är på Stenungsbaden som vanligt, och vi pratar forskning två dygn i sträck, utbildningsvetenskap i alla möjliga former. Från early childhood education till higher education, denna gång har programmet tyngdpunkt på de yngre barnens lärande. Till exempel visar Sonja Sheridan(som också är på bild mittemellan sin presentation och havet) betydelsen av Heckmans kurva. En bra visualisering av hur tidig investering i utbildning är en god samhällsinvestering.Men vi pratar också hur digitala verktyg kan förstärka lärandet, upplevelsen och minnet kopplat till lärandemiljön. Flera doktorander borrar nu i digitala verktyg och de kritiska aspekterna far omkring i luften, det är bra.

På skolan har vi startat undervisning och utveckling kring luftkvalitet, vi samarbetar med IVL om hur vi kan ha mätstationer på skolan för att mäta kväveoxider, kolmonoxid, partiklar (PM10 pch PM2,5)  och buller. Eftersom hela terminens NO/tk  kretsar kring det som sker i atmosfären som väder, ljud, rökning, lufttransporter och nu luftföroreningar hoppas vi få ett tydligt sammanhang för eleverna. Det är riktigt bra att ha samarbete med IVL och Miljöförvaltningen i detta, då kan vi knyta samman samhällsaspekter med teknik och naturvetenskap på ett konkret sätt. Många bra källor som Luften i Göteborg, Naturvårdsverket och internationella jämförelser.

Jag förbereder nästa veckas konferens i stadsdelen med IKT och digitalisering i fokus, med all världens digitala verktyg till hands gäller dett att göra ett klokt urval. Jag ser definitivt några som håller väl över tid, tex Gapminder. Underbar! Återkommer i nästa inlägg om de verktyg som funkar i min NT-undervisning:)

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s