Likabehandlingsplan, digitalisering, nyanländas lärande och EU:s dataskyddsreform

Mycket händer nu, till synes skilda från varandra, men vid närmare eftertanke hänger allt i rubriken ihop. Tätt ihop. När jag pratar likabehandlingsplan med våra elever handlar det numera mestadels om hur vi använder digitala resurser på ett respektfullt och klokt sätt. När vi pratar om digitalisering utifrån en ny kommisionsrapport och Linda Mannilas blogg handlar det om hur vi behandlar varandra på ett respektfullt och klokt sätt. När vi har en kvällsträff med Tiia Ojala om hur vi tar hand om våra nyanlända elever handlar det om hur vi bemöter varandra respektfullt och klokt. Givetvis handlar även den dataskyddsreform som träder i kraft även den om relationer människor emellan. Alla våra möten, IRL såväl som via nätet berörs av digitaliseringens för- och nackdelar.

Den senaste tiden har mycket tankemöda gått åt till att göra vår kompetensutvecklingsdag i november kopplad till digitala resurser så bra som möjligt. Behoven inventerade och lokaler och presentatörer bokade. Återstår att sprida informationen och att ha alla våra resurser på plats om språkutveckling, GAFE, programmering, animeringar, appar som tjänar ett tydligt lärandesyfte, MIK, flippat, learning analytics… Det finns mycket att göra och utvärdera!  Vi kommer i november att tillsammans med Intraservice göra en betatest av några förlags läromedel för att se hur dessa kan uppfylla den nya dataskyddslagens krav. Mycket viktigt och intressant att följa!

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s