Utvecklingssamtal, globala mål ochVFU

Dagar med sällan skådad variation har passerat. Det är mycket stimulerande att ofta få chansen att jobba på gränsen till den egna kapaciteten och därför också ständigt lära nytt.Varje dag finns det någon forskningsrapport eller översikt som behöver borras i för det händer många saker snabbt. Idag började mitt ”morronpass” med Jonas Vlachos debattinlägg om behovet av att aktivt hejda betygsinflationen. Komplicerad fråga med många komponenter som styr utfallet! Bra debatt som behöver kopplas till ledning och styrning av skolan. Jag har nu stort fokus på ledarskapsforskning, främst med siktet inställt på hur skolledare och lärare samverkar i skolutvecklingssammanhang. Det är uppenbart att skolledarrollen förändras i snabb takt, att vara en synlig ledare och aktivt driva skolutveckling tillsammans med lärare är av stor vikt för att ge legitimitet i ledarrollen. Utan det aktiva deltagandet i skolutveckling reduceras skolledare till administratörer och förvaltare. Om två veckor har vi en kompetensutvecklingsdag gemensam för hela stadsdelen, en av fyra sådana dagar per år, och då blir det en viktig arena för att visa skolledarskap relaterat till digitalisering. Lärares kollegiala samverkan har pågått några år nu, och den fasen vi måste komma in i är att skolledarna är ledare även i detta sammanhang, tillsammans med lärarna. De senaste dagarna har jag fått bekräftat att flera av mina kollegor inte träffat eller ens vet namnet på de ledare vi har i linjen uppåt i systemet. Kan inte vara bra för den som vill ha hög kvalitet på skolutveckling.

Även livet med eleverna på högstadiet erbjuder oväntade utmaningar.Hade någon för ett år sedan sagt att jag skulle sitta och diskutera trovärdigheten hos en forskningsartikel om e-cigaretter med en åttondeklassare hade jag nog tvekat om detta är möjligt. Men nu har det hänt och diskussionen visade att ungdomars förmåga till källkritik kan vara mycket stor bara tillfälle ges att utveckla den. Jag tror att en bidragande faktor är att det under perioder med lärarstudenter på VFU ges utrymme till djupare samtal med eleverna. Vi är för det första tre vuxna i klassrummet istället för en ensam lärare, och med en lärarstudent som kan sitt ämne (läs KPU-student) så dyker många tillfällen upp för att på riktigt öka kvaliteten på undervisningen och helt enkelt hinna samtala med fler elever på en djupare nivå. Jag tror därför mer och mer på systemet vi använder i Brobyggaren där lärarstudenten i princip har VFU varje dag (förmiddagar) i ett helt år. De får chansen att följa rytmen hela arbetsåret, vara med de mest intensiva timmarna (förmiddag) och blir den del av skolvardagen jämfört med de 2-5 -10 veckor på heltid det blir om VFU-tiden koncentreras.

Men det är långa arbetsdagar nu, mest beroende på att utvecklingssamtalen ligger ganska samlat och att det är svårt att hitta dagtider för alla. I praktiken är det även lokalbrist som spökar, dagtid är alla rum upptagna, klassrum såväl som grupprum. Utvecklingssamtalen är väldigt givande, ger mycket information och skapar tid för de samtal med eleven som oftast inte hinns med i en vardag där både elever och lärare har lektioner. Trots allt är det svårt att vara på två platser samtidigt. Arbetsdagarnas längd har de senaste veckorna även påverkats av att det är många kvällsaktiviteter, lärarträffar och kompetensutveckling. Ingen kan få mig att tro att lärare inte vill kompetensutveckla sig på sin fritid! Varje lärarträff har varit överfylld av nyfikna, engagerade och vetgiriga lärare. Särskilt märktes det när vi hade kompetensutveckling om de globala målen. Jag är i sådana lägen mycket stolt över att tillhöra den professionen.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s