Tekniktävlingar och elevers lärande

De senaste 20 åren har jag deltagit i olika tekniktävlingar med eleverna. Anledningarna är många, elevernas lärande får en extra kick och det är ofta autentiska och relevanta uppgifter i tekniktävlingarna. Idag är det inspirationsdag för Tekniska Samfundets tävling. Det handlar om transportlösningar för framtiden, och med ett särskilt intresse för linbanor. Det finns många exempel runtom i världen, men i Göteborg är det en ganska unik tillämpning av att linbanorna ska ingå i det ordinarie kollektivtrafiksystemet. Det behövs nya detaljplaner i kombination med ny lagstiftning  och byggstart är satt till hösten 2019 med 2 års byggtid. Med en ny gondol var 45:e sekund blir det hög kapacitet, men även aspekter av säkerhet spelar roll, det är ett förarlöst system.Tekniken är av karaktären low-tech, med en teknisk lösning från tidigt 1900-tal. Intressanta exempel finns i LaPaz, Koblenz, London, Ankara, Sochi, Medellin, Hong Kong, New York…Eftersom Göteborgs kollektivtrafikssystem är sårbart pga ”cykelekerformen” så passar linbanorna som en tvärlänk. Dessutom kan det bli en lösning över älven som inte påverkar sjöfarten. Säkerheten ligger på 50 gånger säkrare än bil 3 gånger säkrare än spårvagn/buss. Största utmaningen verkar faktiskt vara tryggheten, en lösning ser ut att vara möjlig, att reservera en egen gondol kvällstid. Med det planerade systemet av tre kablar i luften går det köra i full storm, enkabelssystemen klarar bara ca 15 m/s. Teknisk livslängd ca 30-40 år, kostnad 1,1 miljarder med en driftskostnad på ca 50 miljoner kr per år. Det rör sig om en tredjedels kostnad jämfört med en bro över älven. Markanspråk är 10000kvm för 3 km linbana.

En annan ingång i transport som är aktuell är autonoma fordon, insatt i ett sammanhang av Internet of things, mobila applikationer, elbilar etc. Det är dels Volvo som skalar upp försöket med autonoma fordon, men även investerar i Cargomatic, Lytx som filmar föraren och närmiljön/drivecam. Innovativa lösningar om platooning som Peloton med karavanlösningar. Det som är extra intressant för elevers lärande är de tillämpningar som görs i publika miljöer .

Ja, det var en intressant inblick i närtida lösningar! Och en perfekt avrundning på en dag som började 7.30 med möte på kemiinstitutionen med samtal kring Brobyggaren. Därefter ett mycket intressant möte om hur vi jobbar med hållbar utveckling i kandidatarbetena på GU och Chalmers fysikprogram. Det är ett led i det långsiktiga arbetet på institutionen med hållbarhetsmärkning.  Mycket upplyftande möte där det ser ut som vi kan börja i pilotskala redan nu! Efter lunch är det dags för ytterligare ett möte, denna gång  om forskning kring hållbar utveckling i ingenjörsutbildningen, många intressanta ingångar i hur arbetet bedöms, tex kopplat till det som benämns wicked problems.

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s