Eridob och Karlstad

Frågan är hur mycket det går att lära sig på en enda dag…Idag har jag huvudet fullproppat med massor av ny kunskap, jag känner mig upplyft, det är lycka att lära nytt. Jag ska försöka ta det från början, med förmiddagens paperpresentationer med fokus på samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, SNI (på engelska socio-scientific issues,SSI, det känns mer hemtamt men jag har bestämt mig för att ha en svenska vokabulär…).

Carl Johan Rundgren presenterade PARRISE, ett europeiskt samarbete om hur SNI kan användas i undervisningen. Forskningen han presenterade handlade om fallet surströmming och alla kontroversiella delar kring EU-undantaget trots dioxininnehåll, mycket intressant att se hur ungdomar fattar beslut i en sådan fråga! Ska individen eller samhället fatta beslut om att äta giftig mat, om än i liten dos, dvs en riskbedömningssituation. Därefter talar Laurence Simonneux om vargar i Frankrike, tre regioner där frågan är vilket perspektiv och vilken etik som sätts i förgrunden. Melanie Basten från Tyskland berättar om ungdomars motivation att lösa dilemman som organdonationsbeslut, svåra frågor som bygger på den tyska lagstiftningen att familjen får fatta beslut. Passet avrundas med en slovensk studie om synen på ekosystemtjänster från skogen, den syn som tonåringar har på nyttan utifrån de olika tjänsterna. Mycket spännande.

Under fikapausen hamnar jag bredvid Francesca från Cambridge och Wellcome Genome Campus som arbetar med att genomföra genetiklaborationer med hjälp av DNA-extraktion och PCR och sekvenseringsmetoder, det skulle vara oerhört spännande att kunna använda sådana enkla labutrustningar för kanske 14 000 kr, det vill säga möjliga att köpa.

Presentationsomgång 2 hamnar om evolution och brister i hur lärare talar om evolutionen, i termer av teleologi(ändamålsenlighet) istället för kausalitet (orsakssamband). Tre tyska presentationer med mycket Cronbach alpha, standardavvikelse och signifikans. Alla tre hamnar i slutsatsen att lärarutbildningen i Tyskland uppenbarligen inte lyckats med hur lärare talar om evolution, det jag saknade var konstruktiva förslag på hur läget kan förbättras, tex med kompetensutveckling, mer språklig kompetens i grundutbildningen etc. Det var till och med så att en av forskarna inte var villig att återkoppla till de lärare han studerat eftersom han gärna ville fortsätta samarbeta med dem. Det där fick mig att tänka efter ordentligt, dels med tanke på forskningsetiken, att plocka data från ett ”objekt”, dels med tanke på att forskningsresultaten inte kommer till användning för undervisningspraktiken.

Under lunchen blir jag kontaktad av ett team från Heidelberg som vill starta ett samarbete kring odling i skolan och i lärarutbildningen, de hade läst min poster och hade ett Erasmusprojekt igång. Det verkar väldigt intressant!

Efter lunch vandrar vi ner till Inre hamnen, därifrån skulle vi ta ångbåten Polstjärnan, dessvärre hade den en skada på motorn så vi äntrade istället ett systerfartyg fast med dieselmotor. En fantastisk tur med en otroligt kunnig guide, under turen ut till Västra Långholmen får jag lära mig massor om miljögifter i Värmland, teknikhistoria och  hur vattenregleringar ska rädda Karlstad från översvämningar. På Långholmen ser vi hela Vänerns horisontlinje, onekligen en vacker vy, det luktar dock sötvatten och inte av rutten tång som jag är van vid…

Kvällen blir en läskväll, flera spännande rapporter, men också maila vårdnadshavare om bilderna som skall publiceras i DN, instruktioner för morgondagens lektioner och kontakta några av de som lämnat visitkort med önskan om att samarbeta. Konferenser är verkligen en utmärkt yta att knyta internationella kontakter, här finns många från Tyskland, 65 av 170 deltagare, men också Brasilien, Sydafrika, USA, Frankrike, Norge, Finland, UK, Taiwan, även svenskar som jag inte sett på länge. Biologididaktikforkningen har definitivt en tydlig SNI-prägel nu, även hälsoperspektivet kring sexualitet, droger, motion kallas SNI. Vi pratar definitivt om hållbar utveckling , men det ser alltså ut som om forskarsamhället här hellre kallar det SNI. Intressant!

Arbetsdagen är uppe i 14 timmar, sover nog gott sedan:)

Bilden är från Västra Långholmens sydsida

 

Kommentera

