Trädgårdsdidaktik och globala mål

Tre dygn har rymt aktiviteter som räcker för tre veckor, händelser kommer bevisligen i flock ibland… Efter att ha  hämtat min poster på Chalmers Repro till konferensen bar det av tvärs igenom stan till odlingen för att förbereda lektionen, och därefter till Gunnebo slott med Mitra för vår trädgårdsdidaktikkurs. Så roligt att träffa Dawn igen, komma ikapp hennes forskning om plant blindness! Vi fick jobba med enkla men effektiva metoder som kartongramar och miniherbarium, smaka på tomatillo som Emma odlat, planera iris vid dammen och fundera över om mest är lärare eller trädgårdsmästare- en riktig höjdareftermiddag. Vi lämnar Gunnebo vid femsnåret och åker vidare till Farligt avfallbilen med några kemikalier att lämna som vi inte längre får ha kvar pga REACH. Lagstiftningen är tydlig, ingen tvekan om att utfasning behövs, men visst funderar jag över hur vi ersätter kopparsulfat, fenolftalein, jod, borax…

Under lektionen med 8C har jag följe med en journalist och en fotograf från DN. Jag gläds åt hur väl gästerna interagerar med eleverna, det blir definitivt en del av elevernas lärande att se hur media jobbar!  Vi jobbar med FN`s hållbarhetsmål som nu har ett år på nacken, vi ska göra den svåra prioriteringen att välja ut de tre mest akuta målen. Jag är nyfiken på om det blir olika lösningar, av 17 mål borde det finnas såpass många kombinationer av tre att eleverna argumenterar något olika. Och visst blir det olika argument! Genomtänkta, kloka och resonerande samtal i grupper om 5 leder till en klarare bild av vad tonåringar i en medelstor svensk stad kan tänkas prioritera. Vad blev det då? Jo, bekämpa klimatförändringar hamnade överst för dem alla, därefter skilde det lite åt, utbildning kom högt. Det känns viktigt att lyssna mer på ungdomar  kring dessa frågor, de har definitivt väl underbyggda ståndpunkter. Nu är inte heller de helt överens hela tiden, men de lyssnar och enas ändå kring något att jobba kring. Så nu fortsätter under kommande lektioner med att gå från ord till handling!

Efter lunch tar vi elbussen till vår odling, dags att skörda fröer från rucola och ringblomma och plocka havtorn till marmelad, många aktiva händer gör att arbetet går snabbt. Morötterna har blivit fingertjocka och smaka gott, något man inte kan säga om mangolden… Det hinns med intervjuer och fotografering också, det är en härlig eftermiddag i Frihamnen.

Men allt härligt tar slut, så vi får vända tillbaka in mot Centrum och där börjar vår handledning i arbetslaget kring neuropsykiatriska funktionshinder, NPF. Oerhört angeläget, och vi följer ett bra studiematerial från SPSM, nu när jag tittat igenom alla filmer och läst allt tycker jag det är väldigt bra sammanfattning av nuläget kring såväl forskning som förhållningssätt. Men även detta möte tar slut, så nu är det dags att packa ihop för nästa tur över älven, med båt till Hotell 11 på Eriksberg och träffa de nya CUL-doktoranderna. Härligt att se och höra deras förväntan inför forskarutbildningen! Vi hinner prata om mycket och det är helt plötsligt så tydligt att CUL har blivit en institution att räkna med sedan starten 2005, många disputerade nu som sätter avtryck runtom i landet. Men även denna fina kväll har ett slut, jag ska ha en morgonföreläsning med blivande fysiker om hållbar utveckling och vill inte vara alltför trött…

Det är 51 blivande fysiker som jag under två timmar får träffa och prata om det jag brinner för allra mest, de var lite artiga och avvaktande början men blev tack och lov mer diskussionsbenägna efter ett tag. De började sina högskolestudier igår, så jag insåg snabbt att de pass jag lagt in med interaktion behövde förlängas så de hann känna varandra bättre. Sannolikheten att de stannar kvar på en krävande utbildning tror jag definitivt ökar om de har bra band sinsemellan! I vilket fall som helst blev det vettiga samtal och jag fick dessutom jämförelsematerial mellan vad en åttondeklassare och en universitetsstudent prioriterar kring hållbarhetsmålen: En grupp var rörande överens om att utbildningen var mest prioriterad, en annan grupp att det var klimatfrågan, en tredje att det var mål 17, samarbete. Inte så stor skillnad bland våra ungdomsgrupper med andra ord…

Dagens fortsätter med möte på förvaltningen med Eva och Johanna om det praktiska kring 120 personers kompetensutveckling 15 september; maten, städningen, kontakta alla inblandade, ordentlig och tydlig inbjudan så inga tvivel uppstår om det är vegetariskt, ekologiskt, tillräckligt med fikapauser… Tyvärr har vi ont om personal så det går inte att ordna lunchen i egen regi, men Eva har en bra cateringkontakt som räddar situationen och Johanna skickar ut inbjudan inom tidsgränsen. Puh, skönt att kunna ta helg sedan! Men först en vända till Elyseum, eftersom jag är i Karlstad nästa vecka behöver jag förbereda för min vikarie. Passar på att anmäla min åtta till Euroskills och kompetensutveckling om hållbarhetsmålen den 4 oktober, nödvändigt att göra sådana saker som bokning av besök ganska långt i förväg. Jag läser Johannebergsnytt och ser länken till en artikel om Sandra, det framgår verkligen hur duktig hon är, så roligt! Ett bra slut på arbetsveckan, dags att ta sig ut till ön, lagom till regnet börjar falla…

 

 

 

 

Kommentera

