Skrivarvecka

Placera 14 doktorander och disputerade på en vacker plats en vecka med uppdrag att skriva och ge konstruktiv kritik så händer det massor! Sommartider är sedan länge skrivartider för min del, den enda period på året då det är tillräckligt lång tid utan akuta åtaganden på jobbet. Då hinns det med att läsa, tänka, skriva, analysera, varvat med att njuta av naturen, träna, äta, vara på sjön och umgås med vänner och familj. Skrivarveckan har ett oslagbart koncept i och med att vi oftast hyrt in oss med helpension på ett vackert ställe och därför kunnat ägna all vaken tid åt att jobba med texter. Just nu är vi på Kristineberg, dvs Göteborgs universitets forskningsstation för marina vetenskaper och jag tittar ut över Gullmaren.

Planerna för veckan var gigantiska, jag skulle skriva ett bokkapitel om fysikdidaktik som det är deadline på till den 26 augusti. Jag skulle även reviewa en artikel för en tidskrift, göra underlaget för en poster till Eridob i september och analysera de nationella provresultaten i stadsdelen. Men, eftertankens kranka blekhet träder in på scenen och jag får inse att en vecka inte räcker till allt detta. Ändå hade jag medvetet loggat ut från alla sociala medier så jag inte skulle lockas av någon skolpolitisk debatt 🙂 Idag är det halvtid och jag har kommit långt, men får lägga in några sommardagar till på hemmaplan för att uppnå det jag tänkt mig. I gengäld har jag fått chansen att dyka ner i andras avhandlingsarbete, mycket spännande! Det görs mycket intressant forskning i naturvetenskapernas och matematikens didaktik nu tycker jag, det är definitivt ett dynamiskt område! Fördelen med att bli uppdaterad på flera forskningsfält är uppenbara för mitt uppdrag som gäller hela skolans verksamhet, det går fort att komma på efterkälken. Och nu känner jag mig verkligen laddad med färsk forskning!

Veckan har även inneburit en del samplanering med rektorerna inför höstterminsstarten, det känns väldigt bra att gå på semester nästa vecka med alla detaljer så klara de kan bli.Igår plockade jag årets första blåbär, så goda!002.JPG

Kommentera

