Sommaravslutningar

Eleverna slutar, avgångsklassen flygfärdig. Lärarstudenterna tar examen. Forskarskolan har sommaravslutning. Allt sker inom loppet av en vecka. En vecka fylld av blommor, tal, återblickar, avsked. Vemod för att bryta upp, men glädje för att se förväntan för nästa steg.  På avslutningsdagen har vi vernissage med elevernas arbeten, allt från stolar i papperslera till enpunktsperspektiv och porträtt. Niorna i extra fina kläder, föräldrar, kollegor, musik och tal. Det är hjärteknipande – och som vanligt lite tomt efteråt. Men vi vet att vi ses igen, så det är i alla fall med fina minnen för det som varit. Fantastiska ungdomar så långt jag kan se, det är en ynnest att få vara deras lärare.

Och direkt efter avslutningarna är det att börja på ny kula! Inte minst när vi redan börjar samplanera nästa års undervisning och kompetensutveckling. Tjänsteplanering, nyanställningar, omsätta utvärderingar till konkreta förändringar. En heldag med förstelärarnätverket, rektorer och IKT-enheten ligger precis bakom mig nu. Oj vad vi är effektiva när vi jobbar på samma plats och med fullt fokus! Vi befäster vår långsiktiga kompetensutvecklingsplan och det är en lättnad att se hur en teoretiskt förankrad struktur faktiskt fungerar i praktiken. Det går alldeles utmärkt att omsätta forskningsresultat i vardagsverksamhet! I höst jobbar vi med lärgrupperna på ett lite nytt sätt, det blir anpassat efter de behov som dykt upp under året. Bland annat blir det två grupper med tydlig inriktning på digital kompetens och en grupp med inriktning mot neuropsykiatriska funktionshinder. Läslyftet rullar på med två grupper och så har vi Reading to Learn parallellt med lärgrupperna med fokus på formativ bedömning. Vi sitter 20 stycken och flyttar in varenda lärare i ”rätt” grupp så att alla blir så nöjda som möjligt. Det är 100 lärare i verksamheten och vi vill gärna se till att alla får använda sin kompetens på bästa sätt. Jag kan inte minnas att jag någonsin haft en känsla av att redan 20 juni vara så förberedd med hela stadsdelen inför kommande läsår! Vi går hem efter konferensen med en känsla av att ha varit effektiva och slagit fast en hel massa saker: förväntningar och överenskommelser kring lärgruppsträffarna, hur vi analyserar nationella prov för kommande undervisning, och inte minst fyra dagar med förstelärarnätverk och rektorer nästa läsår.

Nästa vecka väntar forskarskolans skrivarvecka, vi ska vara på Kristineberg, forskningsstationen, vi blir 16 stycken och äntligen kan det bli sammanhängande skrivtid. En poster till Eridob och ett kapitel i en bok ska produceras, så planen är att ha så mycket som möjligt av detta klart. Denna vecka är det bara att varva ner, vattna växter, rensa ogräs och sköta pappersarbete. Underbart med sommartider som också är skrivartider!

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s