Första skörden

Det är strax efter lunch den 2 juni och våra rädisor är klara att skörda. Eleverna vattnar och drar upp stora rädisor om vartannat, praktiskt sätt att spola av jorden samtidigt som såbädden blir blöt och redo för ny sådd. Värmen är tryckande, åskan hänger i luften och det är 26 grader- skönt att ta en liten dusch själv också:) . Jag har med bröd, smör och ost, så vi gör mackor med nyskördade skivor av rädisorna. Eleverna sår i mer dill, ringblomma, solros, broccoli, rädisa och krasse, även morötterna behöver stödsådd, en del har inte grott helt enkelt. Vi trivs i värmen och hittar också lite målla att äta upp- praktiskt när ogräset är ätbart!

Förmiddagens lektioner handlade inte om skörd utan om att författa en debattartikel kopplat till energi, miljö och hälsa.En sådan texttyp som debattartikel trodde vi nog alla skulle upplevas som ganska lätt jämfört med en mer klassisk faktatext, men det visade sig vara svårare än vi trodde. Vi tänker på målgrupp, retoriska grepp, argument och motargument. Mycket om etos, patos och logos!  Vi samarbetar nu mellan NO och svenska, väldigt givande att dela dokumenten med Carina som tittar på språket och ger värdefull respons på elevernas arbeten! Tittar vi nu på alla dokument som eleverna delar med oss i GAFE är det en imponerande bredd och ett växande djup i texterna. De  är varandras kritiska vänner och är bra på att kräva mer belägg- det går inte bara att tycka, det måste vara välgrundat! Vi funderar på hur frågorna kan gå vidare för att verkligen påverka, det finns möjligheter att lyfta till bla ungdomsfullmäktige, bra för alla frågor som har en tydlig lokalpolitisk riktning.  Lektionerna har präglats av hög koncentration och en tydlig vilja synlig, de driver sig själva att jobba hårt.

Skolinspektionen kom med en rapport i förrgår om studiero jag tycker är värd att notera. Studiero kräver skickliga lärare, synliga rektorer, tydlig kommunikation. Jag vet, inget nytt- men det verkar trots detta vara svårt att genomföra i praktiken. Och jag är därför extra glad över den skalan vårt högstadium drivs i- med 100 elever är dialogen ömsesidigt respektfull, nära och hanterbar. Nu är det dessutom bedömningssäsong med mycket nationella prov, kunskapskravens nagelfarande och diskussioner med kollegor. Ur den aspekten är jag även glad över vår strategi att dela in terminen i fyra delar, en per ämne kemi, biologi, fysik och teknik. I praktiken delas då bedömningen upp under arbetsåret, ett sätt att jämna ut topparna. Inte dumt, varken för lärare eller elever!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s