Älska maj!

Göteborg i maj är en underbar skolmånad som biologilärare! Vi sköter nu om vår odling, sådden har tagit sig bra och nu är det vattning, ogräsrensning och planering för de sådder som vi hinner med innan sommarlovet. Vår odling i Frihamnen har fortfarande fiberduken på så vi behöver inte vara oroliga för lätt nattfrost- däremot har vår odlargranne som levererar till stjärnkrogarna varnat för att det finns hungriga harar… han försöker stänga inne sin kommersiella skörd med galler och staket- men kanhända är haren finurligare än så…

Eftersom alla nationella prov tar upp niornas tid nu finns det utrymme för lite kvalitetstid med åttorna, de ska bland annat till ungdomsmottagningen, och vi kan göra djupdykningar i utställningar på Universeum och det var just vad vi gjorde i torsdags. Det var utställningen om hälsa som de skulle recensera. För ett år sedan var de referensgrupp och fick ge förslag på vad skulle vara bra att ha med i stationerna och nu var det dags att se hur det blev. Jag njöt av att se dem gå in för den kritiska granskningen med liv och lust, de är verkligen noggranna och jobbade väldigt bra ihop hela gänget. Det är så tydligt att alla känner varandra ordentligt trots att de inte går i samma klass längre, fördelarna med en liten skola- vi är 100 elever på högstadiet- blir uppenbara vid sådana här tillfällen.

Vi hade en kurstillfälle  i vår trädgårdsdidaktikkurs (7,5 hp) med Emma Naqvi och IDPP nu i veckan om digitala verktyg och storyline. Kul blandning av innehåll och något båda delarna  något vi jobbat med mycket innan. Det var därför inte så många nya konkreta kunskaper att ta in, men bra erfarenhetsutbyte och nya idéer dyker alltid upp ändå! Roligt att träffa de andra som har extra satsning på sin skolodling, vi har en del gemensamt som är bra att ha koll på vad det gäller skolornas arbete, väldigt bra att träffas!

Veckan avslutades med att all formalia kring stadens ansökan om att bli medelsförvaltare till Skolforskningsinstitutet skickades in, jag fick också så här de sista skälvande timmarna ihop den ansökan jag jobbat med hela veckan kring hur vi kan gå vidare med vår studie av effekterna av vårt fleråriga arbete med formativ bedömning. Jag tror i och för sig  inte chansen är så stor att vi som har anställning utanför universitetet kan erbjuda de starka forskningsmiljöer som krävs, men jag anser det vara av yttersta vikt att detta kan skapas på sikt om vi ska får en stark ”klinisk forskning” i svensk skolmiljö. Det behövs lärare som forskar på sin egen praktik!

Mina lärarstudenter som jag handleder har också mycket att skriva nu, nästa vecka ska deras examensarbete vara inskickat. De har bra idéer och har samlat in data- men det är inte så mycket till förfogande att hinna skriva ihop den djupa analys som frågorna är värda, och de utvecklas enormt av skrivandet.Lärarstudenters examensarbete innebär en viktig insikt att ha sett hur mycket språklig och vetenskaplig bearbetning det behövs efter att data samlats in.

Med maj månad i warp speed mellan hägg och syren njuter jag så mycket det går ändå av allt det härliga som händer i naturen trots allt skrivarbete inomhus(har ännu inte träffat på en skärm som klarar utomhusarbete tillräckligt bra). Och är man biologilärare är det fullständigt legitimt att lägga så mycket tid som möjligt på exkursioner, odlingsarbete och natur:)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s