Examensarbeten och lärarutbildningen

Påsklovsveckan har gått i lärarutbildningens tecken. Vi har en ny lärarstudent i biologi på Elyseum och det var intressant att hennes första VFU-vecka börjar utan elever…Nåväl, det finns mycket att göra ändå, vi ska bland annat förbereda nästa veckas besök på IKEA med fokus på hållbar utveckling. Det kan bli väldigt bra, särskilt när det visar sig att Erik som hållbarhetsansvarig är väldigt engagerad. Vi har också en planteringsdag på Gunnebo slott den här veckan där vi förbereder vår pedagogiska odling. Vi kommer om skörden slår väl ut ha en hel del ingredienser för våra skolluncher; mangold, majs, spenat, basilika, paprika, rucola, rädisor, sallad, lök, kål, bönor, krasse, ringblommor, vinbär, oregano, morötter, tomater, gurka, pumpa, sockerärtor… det är ett kombinerat utvecklings- och forskningsprojekt så jag har stora förhoppningar om att det är många utanför vår skola som också är intresserade!

Examensarbetestider betyder även handledning av studenter, den här veckan med tre stycken blivande fysiklärare och en blivande Bi/Nk-lärare. Intressant att de alla verkar ha ett extra intresse för bedömningsfrågor, särskilt med avseende på värdeorden i kunskapskraven. Det är högintressanta frågor för yrkesverksamma lärare, så sådana examensarbeten får förhoppningsvis spridning, trots allt bidrar examensarbeten starkt till kunskapsbildningen i en skola som förändras i rasande takt, samtidigt som forskningsanslagen är relativt modesta.Inte ovanligt att jag hittar mer aktuella frågeställningar bland examensarbeten än bland forskningsrapporter…

Veckans Brobyggarmöte kring våra höghastighetslärarstudenter var också mycket värdefullt, att ses öga mot öga slår mail och nätmöten med hästlängder! Vi hann gå på djupet kring dialogseminarier, kursinnehåll, hur vi skapar starka miljöer på institutionerna för utbildningsvetenskapliga frågor, något som gynnar ämneslärarstudenter, CUL-doktorander såväl som högskolepedagogiska utmaningar. Examensarbeten kan rätt använda på så sätt även bidra till institutionernas egna utveckling, ett lopp det bara finns vinnare i.

När vi pratar om skolutveckling bör vi tänka på samma sätt. Lärarstudenternas examensarbeten kan definitivt vara draghjälp för allt vi arbetar med i skolan- deras analyser kan ge oss signaler på vad som behöver förändras, men även när vi är på rätt väg. Inför nästa år ligger jag nu i startgroparna för att skapa (eller ännu hellre hitta) metoder för att utvärdera vårt fleråriga arbete med formativ bedömning. Sektorsledningen gav positiv respons denna vecka, och eftersom det är första steget med ett sådant klartecken ser jag det nu som officiellt dessutom:)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s