Programmera mera?

Eftersom utkastet till förändringarna i läroplanerna är tillgängligt denna vecka har tankarna kretsat kring hur skolan blir med digital kompetens tydligare framhävt. I praktiken har vi på skolan arbetat med digital kompetens på ett strukturerat sätt de senaste tre åren: programmeringskurser för eleverna, Lego mindstorm, digitala verktyg i de flesta ämnen, utprövning av 3D-skrivarens möjligheter, diskussioner om källkritik, säkerhet och tillgänglighet. Men det har varit en ganska frivillig dragning åt det hållet eftersom läroplanens skrivningar kunnat tolkas väldigt brett. Frågan är hur förändringarna kommer att påverka vardagen för alla landets elever- det är tex ingen ändring i kunskapskraven, de ändringar som finns syns i kapitel 1 och 2 samt i det centrala innehållet för matematik, svenska, NO/Tk, samhällskunskap, slöjd. Alla ändringar är rödmarkerade, rent kvantitativt ser det därför ut att vara mest ändringar i samhällskunskap och teknik. Några ämnen jag förväntat mig skulle vara med i förändringsförslagen är bild, hem-konsumentkunskap, idrott och hälsa, moderna språk- ja, jag förväntade mig nog att alla undervisningsämnen borde fått någon ämnesspecifik förändring. Vi har bara fem arbetsdagar på oss att ge kommentarer så jag antar många gör som jag och använder påskhelgen till att tänka och svara…

Våra elever har i två månader arbetat med just det som förändringarna i läroplanen handlar om kring programmering så jag känner mig numera ganska säker på deras ståndpunkter. Deras förslag på utbildningskoncept för hela grundskolan, film som ger en kort beskrivning och presentation var något de också lämnade in till Hogia som ett svar på det case de gett oss. Återkopplingen till eleverna på detta koncept vi har jobbat med såpass länge -och som dessutom låg före Skolverkets förslag -har fått gensvar som vi hoppas leder till realisering av de idéer som eleverna dokumenterat. Men eleverna har även lärt sig att en sponsorstyrd tävling dock alltid är en risk. Många gånger är företagens egna behov mer styrande än omsorg om skolans behov. Hur skall man annars tolka att det i en tekniktävling premieras gammal teknik som redan existerande touchscreenlösningar och appförslag på hur elektriska installationer styrs på distans…? Synd bara att även Universeum förlorar på detta som står som medarrangörer. I den svenska skolan hade vi tex behövt de förslag på appar för nyanlända, ett uppdrag som några andra skolor arbetat med. Nu presenterades det förslaget för juryn som bara frågade vem som skulle betala för utvecklingen av appen om den inte skulle kosta något för brukaren… Återigen, skolans behov och företagens behov verkar inte vara i fas.

Men våra elever är kloka och vi ser det definitivt som lärandetillfällen att vara delaktiga i samhällsfrågor som är aktuella, och hur lärandet kopplats till digital kompetens är definitivt högaktuellt. Men om fler lyssnade på eleverna hade det förmodligen sett annorlunda ut än om företag som vill sälja in mjukvara/hårdvara, kurser etc till skolan får bestämma!

Lämna en kommentar