När allt handlar om att stärka undervisningen i naturvetenskap och teknik…

Idag förstod jag att den förstärkning av undervisningsfrågor jag känt av den senaste tiden på fysikinstitutionen är verklig och inte bara ett önsketänkande från min sida. Vår prefekt gör ett beundransvärd jobb i att ändra decennier av kultur i väggarna, och med lite tålamod kan vi kanske snart nå det jag tyckte var så imponerande i Stanford med att undervisning har lika hög status som forskningsprojekt i ”pure science”. Överlag märkte jag under förmiddagens pratstunder med diverse professorer både på kemi och fysik att detta dessutom är efterlängtat, det uttrycks en självinsikt i att den metod vi använt så länge med att mer eller mindre underförstått nedvärdera undervisning i relation till forskningsfronter i övrigt inte har varit framgångsrik. Så nu vänder skutan, tänker jag- en bra fredagskänsla och bra uppladdning för morgondagens ResearchED med mina duktiga kollegor Cissi, Mitra, Carina, Helen och Martin 🙂

Även stadsdelens chefer har ett utökat intresse för kvalitetsfrågor kring utbildning, i den mening att det inte alltid är ekonomi och betygsresultat som är det första som diskuteras, utan även mer mer grundläggande frågor kring hur vi ständigt vässar vår repertoar av metoder. Gårdagens föräldramöte från kl 17-21 blev dessutom ett bra kliv framåt i hur vi städar ut den gamla sortens föräldramöten med klassrumsplacering och ganska improduktiva och energislukande diskussioner. Istället blev det en härlig mix av nedslag i våra olika ämnens karaktär, föräldrarna och eleverna vandrade runt i hela skolan , lite öppet hus fast med ett program som inbjuder till samtal om hur vi jobbar. Roligt och inspirerande, många härliga möten!

Den gemensamma nämnaren är för min del definitivt hur vi kan stärka kvaliteten på undervisningen i naturvetenskap och teknik, oavsett om det gäller grundskola, lärarutbildningen eller inom den naturvetenskapliga fakulteten som helhet. Det finns så många samordningsvinster av att låta forskning och undervisning växelverka mer. Och idag har jag definitivt vårkänslor vad det gäller den spirande arbetslusten på alla mina arbetsplatser. Vi är många som vill samarbeta!

Bilden är från Elyseum när vi har vår gemensamma kompetensutvecklingsdag 3 mars- ett konkretiserande av den långsiktiga planen .

Kommentera

