Betydelsen av forskande lärare

169 lektorer i Sveriges grundskolor och gymnasier är vi nu! Kurvan vänder uppåt, sedan karriärreformen för tre år sedan har andelen lektorer flerdubblats, och fler är på gång får jag hoppas! Det pågår nu en turné med Skolverket,inbjudna karriärlärare och forskare som samlar intresserade åhörare under rubriken Karriär16. En påkostad dag måste jag säga, färsk statistik blandat med (nästan) färsk forskning och berättelser från ”golvet” på vad skolor gör med sina förstelärare och lektorer. Skolverket om karriärtjänsterna kan bli ett viktigt delmål för att få se några effekter som hittills skett, och hur de kan påverka den unga reformens fortsättning. 3 år med förstelärare och lektorer, var står vi nu? Seminariet inleds med statistik och ett tydligt budskap till skolledarna och samtal om de strukturer som finns runtom i landet för att ge karriärtjänsterna förutsättningar för uppdraget. Resonemanget fortsätter med exempel från olika huvudmän, juridiska aspekter och varthän vi är på väg. Jag ser att min egen stadsdel Göteborgs Stad Centrum har god styrfart. Vi har klartecken för att skapa ordentligt med tid för det förstelärarnätverk som vi haft informellt drygt ett år, sedan vi var på besök i Londonskolor runt BETT2015. Vi har starka kompetensutvecklingsdagar där vi gemensamt bidrar till att utifrån våra lokala behov skapa ett innehåll av hög kvalitet. Vi har en långsiktig kompetensutvecklingsplan. Vi har regelbunda lärgruppsträffar. Men vi behöver också bli bättre på att få hela kedjan att bli stark, ta väl hand om nyasntällda kollegor, samarbeta mellan skolorna i vår stadsdel, samarbeta mer inom ämnesspåren, en röd tråd från förskola till gymnasium i hela stadsdelen. Så vi har mycket kvar att göra, men det ser ljust ut!

Det är intressant att se och höra om goda exempel och idag var det först Tony Mufic, förut i Ängelholm, men nu i Stockholms Stad, som berättar om hur det från skolhuvudmannasidan långsiktigt planeras forskning i skolan med vetenskaplig ledare anställd. Ska följa dessa projekt med stort intresse! Presentationen efterföljs av en rapport från Fenestras lektor om kampen för att införa karriärtjänsterna i vardagen. Därefter en uppfriskande kritisk granskning av fenomenet kollegialt lärande av Lill Langelotz, lektor på Borås Högskola. Sådana avhandlingar är nyttiga för alla som arbetar med skolutveckling! Våra lärarfack bidrog med bilder av samverkansdoktorandernas vardag av att vara på både skolan och på universitetet. Jag blir glad av att vi är fler och fler som delar dessa erfarenheter, då kan vi också hjälpa de som kommer efter oss. I det stora hela en bra dag, även om jag gärna hade sett lite djärva och nytänkande skolor där alla lärare och elever kan gagnas av karriärreformen, inte bara de lärare som är utsedda till uppdragen. Jag skulle nog vilja säga att det viktigaste från dagen sades av Mikael Levy, rektor på Lindåsskolan: Bättre att ge tid och förutsättningar att utföra uppdraget än att ge ett lönetillägg. Och Levy pratade om 50%, så ska det låta!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s