Att vara skuggad av en forskare

Efter en veckas skuggning av en forskare från Förvaltningshögskolan har jag på sätt och vis sett mitt eget jobb med någon annans ögon och tolkningar. Kan det vara så att det svenska skolsystemet både vill ha kakan och äta upp den vad det gäller lektorstjänsterna? Vi ska dels undervisa minst halvtid, dels driva skolutveckling och dels bedriva egen forskning. I verkligheten ryms inte detta inom en heltidstjänst, detta blev uppenbart denna vecka när någon skulle skugga alla mina arbetsuppgifter. Det var en ganska normal vecka, ändå var det uppe i 55 timmars arbete för att vara ikapp och förberedd…

Så hur blir det 55 timmars arbete en normal vecka? Grunda med undervisning, klass 7-8-9 i kemi,biologi, fysik, teknik. Utgå därefter från att även en erfaren lärare behöver förbereda och planera lektionerna noga för att de ska bli bra, innehållsmässigt, långsiktigt, logistiskt. Jag har efter 30 år som lärare fortfarande lika mycket planerings/efterarbetstid, mest för att det alltid kommer nya saker inom mina ämnen, men också för att det samarbete jag har med omvärlden alltid betyder en hel planering med andra. det kan vara allt från Universeum, till företag, till museer, till att förbereda exkursioner.Den här veckan var det möte med Naturskyddsföreningen och hur vi samarbetar kring Energifallet och IKEA.Framför allt är mina elever nya varje år, alla med sina behov. Så mina lektioner tar ungefär lika lång tid att förbereda som att genomföra, fortfarande.  Efter att de direkt undervisningsförberedelserna är gjorda lever vi fortfarande med att vara nyinflyttade på skolan, kemikalier behöver märkas upp och i slutändan också rensas ut. Många laborationer kan vi inte göra längre när vi inte har dragskåp till exempel. Ämnesinstitutionen i fysik, kemi, teknik och biologi tar sin tid varje vecka. Det är också utvecklingssamtal som behöver förberedas och genomföras- och numera bör de förläggas dagtid så då ligger de insprängda under skoldagen. Spännande för oss alla att leta efter en plats att kunna sitta ner med elev och vårdnadshavare! I mitt lektorsuppdrag är den stora delen att driva frågan om lärares kompetensutveckling. I praktiken betyder det att vi har en gemensam dag där jag behöver engagera föreläsare, ha en röd tråd. Riktigt roligt, men också praktiska utmaningar som hur vi ordnar fika, lunch, utrymmen, IT-stöd och dylikt för 100 personer. Men jag  har också mina akademiska plikter 🙂 Min tid på universitet används den här veckan för att inom naturvetenskapliga fakulteten prata oss samman kring hur vi kan driva frågor kring utbildning, lärande, erfarenheter från vår forskarskola CUL, studiebesöken på Stanford etc. Överhuvudtaget finns det ett stort intresse för att öka samarbetet mellan akademi och skola, så jag känner att det är viktigt att smida medan järnet är varmt! Viktigt med väl förberedda presentationer med andra ord! Jag behöver också ligga i startgroparna för nästa veckas presentation i Karlstad för 30 skolledare. Denna arbetsveckan avslutas med kompetensutveckling kring våra administrativa rutiner i Personec och i Hjärntorget och som en fin avslutning med förkultivering på Gunnebo Slott tillsammans med arbetslaget och Emma Naqvi så vi kan komma igång med vår pedagogiska skolodling. Härligt att stoppa ner händerna i jord igen!

Min följeforskare konstaterade att det var svårt att hinna med i tempot, men kanhända är det en vanesak… själv tror jag att det skulle bli tråkigt att bara vara på en arbetsplats hela tiden…

Kommentera

