Kompetensutveckling på facebook

En lördagsmorgon är perfekt för att scanna av de facebookgrupper jag är med i som berör skolutveckling av  olika slag: digital samhällskunskap, makerspace i Göteborg, teacherhack, förändra skolsverige, arduinobubblan, pedagogiska bloggar, NO i grundskolan, entreprenörskap i teori och praktik, education for sustainable development, I fucking love science, förstelärare- en nätverksplats, lärarutbildningsnämnden, skolutveckling och lärande för framtiden, makerskolan, grej of the day… Utan tvekan är det många lärare och forskare som gärna deltar i diverse debatter och vi är därför bra på att hålla varandra uppdaterade i olika sociala medier. I själva verket hinner de flesta av oss inte dela tankar med de närmsta av våra kollegor på vardagarna eftersom ekorrhjulet snurrar på så fort på jobbet. Men på kvällar och helger hinner vi komma ikapp… Som doktorand märkte jag att det krävdes att åka på konferens för att prata forskningsanalyser ordentligt med nära kollegor, trots att vi jobbade nära varandra hanns det inte med. På skolan märker jag att jag vet mer om mina kollegors tankar via deras olika debattinlägg än vad jag hinner prata med dem om. Märkligt att det blivit så.

Idag hämtade jag till exempel hem bra material om Makerspace, det är ju många som ställer frågor om det vi gör i vår testbädd och det är inte alltid det finns en timme över för att förklara… då är det bra att ha en kort text eller film att dela med sig som förklarar bra:)

Samtidigt blev jag engagerad i några debatter. Den första handlade om yrkesetiska frågor och hur lärare använder sina elever för att förstärka sin pedagogiska persona, viktig! Hoppas den fortsätter. Den andra handlade om hur vi bäst genomför förändringar i undervisningspraktiken, och även om vi var överens i sak märker jag ändå att många års svensk tradition av att inte satsa på kompetensutveckling av hög kvalitet sätter spår i tron på att det ändå är en nödvändig väg att vandra. Huvudsaken menar jag är att det görs långsiktiga planer, inte tillåts att en stor del av kollegiet kompar bort tiden eller att det satsas på det som lärarna efterfrågar. Den tredje debatten handlade om 360-filmer och hur de kan användas för att beskriva tex ett land som Sverige. Det är en stark upplevelse att använda VR-glasögon/linser/cardboard/360-filmer, särskilt första gången, och jag ser en framtid med många sådana produktioner, inte minst för utbildnings- eller informationssyften. Men vi måste också parallellt tänka efter VAD det är vi filmar och delar, de etiska aspekterna blir viktigare än någonsin när allt delas momentant över hela världen.

Morgonpasset klart med kompetensutveckling, nu väntar fantastiskt vårväder!

Kommentera

