Google drive förändrar förutsättningarna

Under två veckor på andra sidan Atlanten har jag ändå kunnat interagera med mina elever och deras arbeten i teknik, ge kommentarer, svara på frågor och följa hur de jobbar. Orsaken är givetvis att vi delar dokument, i vårt fall Google Drive eftersom Göteborgs Stad har avtal med GAFE. För att använda ett redan slitet uttryck så är GAFE en gamechanger. Ett samlat grepp kring den digitala delakulturen gör att vi som tidigare mailade dokument och tunga bilagor till kollegor, elever och föräldrar aldrig mer ska behöva göra det. Tidigare gjorde vi det på många olika sätt via Dropbox etc, men nu är det aningen lättare…. och vi är dessutom fast i googlenätet… De vet vad de gör när de knyter upp hela kommuner till sig!

Elevernas arbeten blir genom att jag kan följa dem- ofta i realtid eftersom vi sitter och kommunicerar direkt med varandra i dokumentet- såpass transparent att det går att avgöra kvaliteter i lärandet. Detta är något som tidigare var svårt att avgöra när hela eller delar av processen var höljd i dunkel, det kom ett färdigt resultat på ett prov eller i en presentation/inlämningsuppgift. Nu kan vi jobba formativt på ett helt annat sätt, hjälpa, utmana, stötta, och inte minst lyfta varje elev individuellt. Idag har jag dock jobbat med att se ett mönster och få överblick av de 37 elevarbeten jag har följt under januari i NO/tk åk 7-9, det behövs ju också ett mer distanserat perspektiv vid sidan av det individuella. Min slutsats är att eleverna presterar bättre men också tycker det är svårare. Argumenten för det sistnämnda är ofta att det är lättare att läsa ett antal sidor, memorera, och sedan  återge i någon form. Det arbetssätt som underlättas av tillgängliga digitala verktyg är att jobba undersökande, källkritiskt, granskande, något som kräver användandet av betydligt mer avancerade kognitiva funktioner. Ingen tvekan om att i princip alla mina elever presterar på högre nivå nu, särskilt vad det gäller det metakognitiva med att se sin egen kunskapsutveckling.

Även mitt lektorsuppdrag underlättas av GAFE. Idag har jag kunnat dela programmet för vår kompetensutvecklingsdag nästa vecka på ett mycket smidigare sätt än tidigare. Effektiviteten blir förmodligen ännu högre till sommaren när alla chefer är inlagda i GAFE så de kan jobba i samma dokument som jag, då borde vi kunna minska mailandet avsevärt.Möten med mina chefer ( jag har ju fyra stycken:en rektor, en områdeschef, en vicedekan och en prefekt, en delikat blandning:) blir också lättare och effektivare i en delningskultur. Dessutom använder vi PingPong som plattform i både kommunen och på universitetet, även om de kallas Hjärntorget respektive GUL så är ju strukturen likadan, vilket underlättar användarvänligheten för mig som måste hålla flera system igång beroende på arbetsplats.

Summa summarum, digitala verktyg får väljas med omsorg, om de gör arbetet smidigare eller bidrar till högre kvalitet ska vi driva på hårt för att tillgängliggöra dem!

 

Kommentera

