Sequoia High School i Redwood City

2000 elever på dagens skolbesök,vi kommer till ett fantastiskt campus med alla dessa träd och stora byggnader. Pampig entré, gott om servicepersonal och jag räknar in 14 yrkeskategorier utöver lärare under besöket. It takes a village to raise a child… Vi får höra rektor sälja in sin skola, alla goda resultat. Vi får en karta för att kunna hitta mellan de olika lektionerna, det blir naturvetenskap på spanska- i den här regionen är det inte så märkligt. Väggarna är fullständigt täckta av affischer om hur man arbetar, hur man blir framgångsrik, hur man håller ordning, kommer i tid, utvecklar källkritik, tror på sig själv. Intressant notering här att att de flesta affischerna är handskrivna i enkelt format, inte elevarbeten och inte printade eller digitalt layoutade. Vi är inne på matematiklektion där de har en text och lämnar en exit note. Läraren berättar att han inte gör det så ofta, men idag var rektor på besök…

Vi är med på en biologilektion och kromosomparning, karyotyping. Eleverna har en dator för att titta på kromosomerna, men skriver på papper…som de sätter in i en pärm. De använder google drive och classroom, men i varje klassrum, ex engelskan, är det papper och penna för att skriva reflektioner om boken de läst. Digiala hjälpmedel är även här dokumentkamera där läraren skriver på papper, sittande vid katedern. Däremot hittar jag en Makerbot i ett rum som skriver ut en vägghängare,en färdig modell som eleverna inte CAD:at själva. Det står också oupppackade Lego Mindstorm, så i det rummet lär det förmodligen snart byggas legorobotar. Läraren har dessa klasser i computer science för de elever som gjort detta ämnesval, det är inte för alla.

Lärarna är genomgående väldigt tydliga i sin classroom management, ledarskapet ger inget utrymme för elevernas förslag för annorlunda arbetssätt eller examinationsformer. Under dagen blev det ganska tydligt att läraruppdraget här är att med fast hand bestämma vad och hur saker ska göras. Kan tänka mig att en del av kritiken i Sverige för det påstådda svaga ledarskapet hos lärarkåren beror på den tydliga inriktningen mot elevinflytande- vilket av en besökare kan uppfattas som att läraren inte är en tillräckligt tydlig ledare.

Vi besöker också en geografilektion och en fysiklektion. På mekanikuppgiften jobbar eleverna med kollisioner av vagnar, tittar på uppgiften i en dator, men skriver på ett papper de sätter in i en pärm. Det här var en fysiklektion för de som läser IB på Sequoia.

 

Eftermiddagens föreläsning av Jo Boaler var fantastik, hennes matematikundervisning som bygger på growth mindset har verkligen påverkat världen, att tro på människors förmåga att vara en ”mats person”. Allt finns på hennes hemsida. Och boken vi fick har nu dedikerat:)

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s