Undervisningsutveckling under ett blommande magnoliaträd

Allteftersom bilden klarnar av hur Stanford driver sin lärarutbildning fylls jag av respekt för alla skickliga lärarutbildare här på kursen. Vi deltagare är 21 stycken från universitet i Chile, Brasilien, Karlstad och Göteborg – och de som håller kursen är 14 stycken…Denna personaltäthet är förstås inte hela tiden med alla närvarande, men det är så många inblandade pusselbitar för helheten. De visar engagemang och stolthet utöver det mesta jag mött tidigare,det är rimligen ingen slump att de rankas bland de bästa lärarutbildningarna i världen. Lärarutbildningsnämnden tog ett bra beslut tycker jag att ha dem som förebild för vår Brobyggar-KPU.

Vi får ta del av deras erfarenheter, litteratur de skrivit, ex Rachel Lotan(2014) Designing groupwork- strategies for the heterogenous classroom. Rachel lever som hon lär och är en ytterst skicklig pedagog som får med oss alla, det är hög intensitet och utmanande, ingen hjärna får slappna av en sekund, inte ens när vi blir jetlaggade framåt eftermiddagen…

Vi får tillgång till alla deras dokument: kursplaner, bedömningsformulär, strategier. Eftersom STEP ser sig som en demonstrationsutbildning och sätter en ära i att fler använder deras material är frikostigheten stor. Rachel uttrycker stor glädje för att vi från Göteborg reser med både forskare, universitetslärare och praktikskolelärare. Och jag känner en stark önskan att på hemmaplan driva frågan ännu starkare om ökat samarbete mellan lärarutbildare, oavsett om det är från universitetet eller fältet, det borde vi bli så mycket bättre på! Inte bara i Brobyggaren, för där är vi ändå på bra väg, utan på alla lärarprogram. Efter att sett att det fungerar i praktiken här på Stanford så handlar det mycket om att vara tålmodig, lära sig att kommunicera med många parter samtidigt, ha en transparent organisation med stor öppenhet kring dokument till exempel.

Nu är det ju så att en stor del av de internationellt sett framstående forskarna inom utbildningsvetenskapliga fälten har anknytning till Stanford. Vi har fått böcker av Jo Boaler (2016) Mathematical Mindsets(Ja, det är förord av Carol Dweck:) och Sam Wineburg(2013) Reading like a historian- teaching literacy in middel & high school classrooms. Eftersom författarna dessutom är på plats blir böckerna förstås signerade.

Uppdraget för veckan är att vi i Göteborg ska skapa en handlingsplan hur vi går vidare på hemmaplan: kort- och långsiktiga mål, tidplan, aktiviteter, inblandade aktörer. Konkret och något vi alla ser fram emot, det behövs bevisligen en hel by för att utbilda en lärare…

På bilden är den magnolia som blommade för fullt inne på Stanford vid Main Quad. Så bra att vi  på lunchen hann vandra runt bland statyer av Rodin, studenter – det var en riktig vårkänsla i luften. Regnperioden verkar vara över för ett tag och solen strålade över väl genomfuktad mark så det riktigt hördes hur det växte.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s