Fyra möten med bra resultat

Jag har fyra fasta arbetsplatser; två på universitetet (Natfak och fysik), två i Göteborgs Stad Centrum (Elyseum och förvaltningen Engelbrektsgatan). Tack vare att de ligger inom en halvmils avstånd från varandra är det helt ok spridning, oftast är jag inte på fler än två om dagen. Men idag blev det lite fler ställen, mest för att jag började dagen i Haga, på Lärarutbildningsnämnden, fortsatte till fysikinstitutionen på Chalmersområdet, och fortsatte ner till IVL vid Landala Torg och avslutade arbetsdagen på Elyseum. Måste säga att det ger både variation och frisk luft:)

Det gemensamma för dagens fyra möten var att de alla gav en massa energi och bra spinoff-effekter. Första mötet med LUN´s informatör Maria om Stanfordresan ledde till att vi planerade nästa steg för att sprida information om Brobyggaren. Det efterföljande  mötet med Caroline om examensarbeten i ämneslärarprogrammet ledde till konkreta planer kring hur vi kan öka samarbetet kring dessa studenter på institutionen. Vid lunchen mötte jag Ann-Marie Pendrill över en kopp kaffe. Hon var ju min handledare under forskarutbildningen och alltid ett kärt återseende när hon är på institutionen. Även detta samtal ledde in på fortsatta samarbeten, särskilt kring begreppsbildning, lekplatsfysik och lärarutbildningen.

Därefter upp på cykeln och ner till IVL och möte om hur vi kan utveckla ett interaktivt undervisningsmaterial om NOx, PM10 och bullerdata,kanske även pollenrapporter med sensorer satta på centrala platser i Göteborg. Jättespännande projekt, om planerna håller kan det vara klart att användas till höstterminen. Det märkliga är att jag länge använt dessa data från Stockholm, bra sida på Miljöbarometern, så det märkliga att vi inte har något motsvarande i Göteborg kan kanske nu förverkligas. Detta projekt gör jag i mitt uppdrag som NT-utvecklare eftersom en miljödatabas i realtid med mätstationer som är i vår direkta närhet verkligen  skulle vara en bra resurs för NT-undervisningen i Centrum.

Jag hann också gå in en sväng till GMV:s kansli, ligger ju i samma hus som IVL. Där träffade jag på Ulf som genast tipsade om en MOOC kring wicked problems in environmental education, på Cornell, med Marianne Krasny som kursledare. Jag tror minsann det var 1900 anmälda till den kursen när jag gick in och registrerade mig… spännande att kunna vara med i det nätverket och snappa upp vad som är på gång samtidigt som vi kan bidra med vad som händer här på hemmaplan.

Dagen avrundas på Elyseum med att städa undan lite inför kvällens Kulturnattsinvigning, huset gästas av celebriteter som Ulla Skoog, Sven Wollter och Ruben Östlund. Så nu kan man väl säga att vår skola har potential att användas till en hel massa saker!

 

 

 

 

 

Kommentera

