Många perspektiv- ett gemensamt mål

Oj, oj,oj vad ord är viktiga! Dagen som gått har kännetecknats av att Förklara. Det kan vara så att vi är flera som säger samma ord- men menar olika saker. Det kan lika gärna vara så att vi säger olika ord- men menar i princip samma sak. Båda alternativen kräver samtal, samtal, samtal… Idag har min universitetstid ägnats åt att prata oss samman mellan Brobyggarens huvudaktörer universitetets lärarutbildning, universitetssskolor (också känt som VFU-skolor) och universitetets naturvetenskapliga institutioner . Tre aktörer, tre olika perspektiv, men också ett gemensamt mål, i detta fall att åstadkomma en lärarutbildning för redan ämnesutbildade naturvetare/tekniker/matematiker. Dessutom på intensivkursnivå, 125%, dvs ca 10 timmars arbetsdag i ett år. Krävande för både studenter och kursledare på skolor och universitet. Många är inblandade, lärarintensivt med andra ord, många behöver därför vara informerade. Dessutom innebär själva markbrytningsmodellen att det ännu inte finns en rutin i att säga ”så här brukar vi göra”, det är på både gott och ont förstås. Fast jag väljer att se fördelarna, vi har såpass stort behov av skickliga lärare i dessa ämnen nu att många vägar rimligen borde kunna leda till samma mål.

Rent konkret ska vi snart till Stanford och ska idag prata oss samman om hur vi på tre minuter ska presentera vår verksamhet vid Göteborgs universitet och stad för kursledning och övriga deltagare, de övriga länderna i projektet (iSTEP) är från Chile och Brasilien. Vi delar dokument på driven och kan nog få ihop det hela. Det kommer att bli mycket intressant att få se hur Stanford lyckas med integrationen HFU/VFU samt hur de integrerar ”pure science” med undervisning av detsamma. Jag ser särskilt fram emot att få träffa Lee Shulman och Linda Darling-Hammond, två internationellt erkända forskare och inspiratörer för lärarutbildare, läser återigen några artiklar som satt spår, främst kring PCK /ämnesdidaktik och hur lärarutbildningen relaterar till samhällets behov.

Den andra förklaringsrundan för dagen äger rum på skolan. Vi fick idag för första gången i arbetslaget möta en ny kollega för terminen, trevlig och nyfiken, som ställer just de grundläggande frågor som den som arbetat ett tag tar för givet… Får eleverna gå på toaletten under lektionen? Hur får jag information om att en lektion är inställd pga nationella prov? Hur får jag reda på vilka elevvårdsärenden som har betydelse för hur vi agerar i klassrumssituation? Väldigt viktiga frågor allesammans och därför behöver vi verkligen framhålla vikten av att alla nyanställda får en mentor, oavsett om det handlar om att vara nyexaminerad eller redan ha arbetat flera år, fast på en annan skola. Varje skola har sina egna rutiner, sin egen kultur och metoder, i en målstyrd verksamhet kan ju processerna vara väldigt olika. Och det är så ledsamt att i debatten fortfarande höra att lärarjobbet bara är att ”ta några lektioner” utan att se hur undervisning av hög kvalitet är ett stort skepp med en stor besättning som ska styras- alla i den pedagogiska styrkan, klassföreståndare eller ej, behöver vara delaktiga i elevhälsoarbete, det gemensamma ansvaret för att allt fungerar och alla arbetsuppgifter som härrör från kapitel 1 och 2 i läroplanen snarare än enbart ämneskursplanerna. Här har vi förmodligen långt kvar att gå.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s