Mina nya MOOCs

Det livslånga lärandet är som begrepp svårfångat men ändå så självklart, förstår egentligen inte hur det ens skulle vara möjligt att leva utan att lära nytt, varje dag. Nåväl, lite mer formaliserat så har väl de flesta universitet nu en rejäl dos med möjliga MOOC. I vår har jag valt två, en från Helsingfors universitet och en från en sammanslagning av franska universitet, FUN, huvudsakligen Parisuniversiteten och Lyon.

I Helsingfors finns det en spännande kurs om sustainable energy in education, såpass nära mitt forskningsområde att jag borde hinna med det utöver heltidsjobb. Kursen börjar imorgon så jag tänkte lägga en liten rutin att göra söndagskvällar till MOOC-kvällar, det ser ut som de flesta inlämningsuppgifter har två veckors  möjlig arbetstid.

Den franska MOOC-en kan bli spännande,Smartphone Pocket Lab: Experimental Classical Mechanics, den handlar om fysiklaborationer med hjälp av telefonens appar och sensorer. Det är Université Paris Descartes som står som ansvariga för denna MOOC. Men flera gånger jag varit inne på den för att spana in strukturen har den bara haft en fransk version, och jag har inte läst franska sedan gymnasiet… men det ska vara en engelsk version också, och eftersom kursen inte startar förrän 29 januari, finns det ju gott om tid:)

Det ska bli roligt att göra MOOC-arna (kul grammatik med nya böjningar av en akronym…) med inlämningsuppgifter. Den jag följde förra året om formativ bedömning tog jag del av alla filmer utan att lämna in uppgifter, mest eftersom jag egentligen inte hade någon mer vaken tid på dygnet att använda…

Jag ser det dessutom som en vettig parallell att vara student igen för de lärarstudenter jag kan komma att handleda i vår, de första i LP11 ska nu göra sitt examensarbete i fysik, avancerad nivå.

I ett större perspektiv handlar det förstås om hur universitet konkurrerar globalt, och utan att ha studenter på campus. På MIT finns det möjlighet att göra en mastersexamen tex, fast med campusträff(än så länge…) Att ha tillgång till högre utbildning genom att logga in som distanskursdeltagare är en stor frihet, flippat klassrum i riktigt stor skala… och med liten lärarinsats från universitets sida kan det också bli omvälvande vad det gäller hur tjänster skapas och upprätthålls, men framför allt hur kvaliteten på kunskapen blir i en MOOC jämfört med i campuskurser. Väntar med spänning på utvärderingar och jämförelser!

 

 

 

Kommentera

