Lyckliga lärare ?

Lika bra jag säger det direkt. De dagar jag är på skolan och har undervisning är de roligaste, mest hektiska och mest överraskningsbenägna dagarna i min arbetsvecka. De två senaste dagarna har karaktäriserats av många skratt, mycket lärande och så mycket givande samtal att jag har saker att tänka på i flera dagar framöver…

Igår började mina 8-9:or sin vårtermin i teknik. Vi arbetar med det digitaliserade samhället och deras tankar kring hur framtidens livsstil kan och bör se ut är väldigt tankeväckande. Internet of things, teknikrevolutioner, automation, allt kopplat till deras nära förestående gymnasieval. Vilken tur att vi då har chans att träffa högskolestudenter! Vi fick idag besök av Neda från Chalmers IT och det märktes hur hennes ord och person gjorde stork intryck på dem- och på mig! Så många duktiga ungdomar det finns!

Frågan om programmeringens eventuella intåg i hela grundskolan leder till många samtal kring om vilka ämnen det överhuvudtaget ska finnas i grundskolan, oerhört livlig debatt- eleverna tycker ju olika allesammans, perfekt läge för att låta argumenten tala! Efter lektionen fick jag skynda mig iväg till förvaltningen för att ha en presentation för dryga tjugotalet rektorer och förskolechefer om den kompetensutvecklingsplan jag jobbat med ett tag. Sakta men säkert ser jag att vi hittar gemensamma nämnare som gör att vi kan ha ett helhetstänk kring hela utbildningssektorn, det  har tagit ett tag, men ibland är det värt att skynda långsamt.

Min eftermiddag med sjuorna på eftermiddagen blev lika intensiv, så mycket energi det finns hos en grupp 14-åringar som ska skapa innovativa lösningar till FinnUpp, pröva att programmera scratch for arduino, s4a, och ta reda på allt som går att nå på nätet om styr & reglerteknik. Montessoripedagogiken kännetecknas av många saker, men just det här att eleverna gör olika saker i klassrummet tycker jag är väldigt dynamiskt. De elever som jobbar med liknande saker hjälps åt, det blir nyfikenhet av vad de andra gör, en god cirkel som skapar lust för lärande helt enkelt.

Efter dagens  lektioner kom vår IKT-chef tillsammans med vår leverantör av touchscreens så vi kunde stämma av funktionalitet på det nyinstallerade materialet. Så fina digitala verktyg vi har nu, och så användbara! Våra fyra Clevertouch kan mer än vad jag för tillfället utnyttjar, så det sätter jag upp på att-göra-listan! Genomgången klar, så strax innan kl 17 tar Mitra och jag och promenerar till Universeum för våra tre timmars Makerspace med ett gäng andra tekniklärare i regionen, så kul! Klockan är åtta när vi är klara, så det blev 12 timmars arbetsdag, men allt är förberett för morgondagen, så det funkar ju då.

Slumpen har gjort så vi nästan samtidigt nu har fler chalmerister på besök. Idag på eftermiddagen kommer Jan och Nina som läser till civilingenjörer och har ledarskap och lärande som inriktning i sin maskinteknik respektive informationsteknikexamen. De har utvecklat ett spel med fokus på styr & reglerteknik och vi är med och utvärderar, väldigt värdefullt, för alla parter. Jag gläds åt att få kontakt med studenter som gärna jobbar med våra skolungdomar och berättar hur det är att plugga i högre utbildning. Vi har ju lärarstudenter så ofta vi får chansen, men att ha andra yrkesutbildningar har också en extra dimension av att förstärka ämnesundervisningen, i det här fallet teknik och naturvetenskap. Arbetsdagen slutar med att en av rektorerna behöver ny inloggning till Skolverkets bedömningsportal, att skapa konto kräver säkerhetsdosa, precis som till banken,och krånglar ofta. Oväntat svårtillgängligt system! När eleverna går hem är det roligt att flera stannar och hjälper mig ta ner granen på 6 meter vi haft stor glädje av, många barr och grenar och tung stam var det:)

Jag promenerar hem i vinterkylan och känner det tydligt, lycka över att vara lärare.

 

 

Kommentera

