Heldag innovationer och programmering

Så var det dags för våra elever att på allvar ta itu med uppdraget att fullfölja uppdraget från NextUp via  Hogia: bestämma lämpligt innehåll för en grundkurs i programmering, skapa uppgifter, skriva handledning, och slutligen paketera det hela så lockande att många vill söka. Skarpt läge i teknikundervisningen med  andra ord när vi får externa bedömare, och en bra avslutning på den teknikundervisning vi hade i december med bland annat kodveckan och scratch. Frågan om datalogiskt tänkande/computer science på skolschemat är het nu, Skolverket har fått ett uppdrag av regeringen att utreda frågan som ska presenteras i april. Utmaningen för oss i undervisningspraktiken är att gå från ord till handling, omsätta visioner och målbeskrivningar till konkret handling och göra det möjligt att bedöma i kunskapskraven. Det är riktigt bra att vi får chans att besöka företag och låta eleverna möta IT-intensiva arbetsmiljöer- något de numera sällan får chansen till på tex prao tyvärr. Vi kommer även att besöka Atea i Mölndal, riktigt spännande eftersom de bland annat jobbat med leverantörsansvar, en viktig aspekt av hållbar utveckling.

Frågor som dyker upp är när programmeringsundervisningen kan starta i Sverige- lågstadiet, förskolan ? (i Storbritannien från 5 år). Balansen mellan blockprogrammering och textbaserade språk har förstås betydelse, progression genom skoltiden likaså. Och grundskolans redan välfyllda timplan leder till att vi snabbt kommer att behöva lösa frågan om vilka undervisningsämnen som ska vara inblandade- om det inte ska vara ett eget ämne? I Finland är computer science inlagt i kursplanerna för matte och slöjd , de kör igång i höst med ett omfattande program. Ja, överlag är internationella utblickar viktiga- när vi var i några Londonskolor för ett år sedan var computer science en självklarhet på lågstadiet, och lärare kompetensutvecklas parallellt. Förmodligen enda chansen att sjösätta det hela, ska vi vänta på att första kompetensutveckla en stor del av yrkeskåren tar det många år. i USA är tex en pådrivande kraft föräldrarna. I Nederländerna är digitaliseringen en stor del av förändringarna de kommande läroplanerna.

Programmeringsuppdraget ska vi den här terminen väva ihop med FinnUpp, dels för att de passar väldigt bra ihop tidsmässigt, dels för att det blir en vettig koppling mellan innovationer, samhällsnytta och andra möjliga tillämpningar och konsekvenser.

Så nu blir det några intensiva dagar med programmering och innovationer. Fördelen med att jobba intensivt med ett uppdrag eller ett ämne är att innehållet ofta hålls aktuellt i minnet för såväl elever som lärare. Alternativet att ha korta lektionspass innebär lång startsträcka för att minnas vad som hände veckan innan kan bli frustrerande och är  givetvis inte så tidseffektivt. Naturvetenskap och teknik har en karaktär som gynnas av intensivt arbete, så vi läser ett ämne i taget numera istället för att ha alla fyra igång samtidigt över lång tid. Mindre stress, större fokus, kortare startsträckor.

Bilden visar en scratchprogrammering av en smart konstruerad blomfigur i flera färger, kul och bra nybörjaruppgift!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s