Skilda världar

Det är lätt att kastas mellan olika världar, förmiddagen med forskningsplanering och grävandes i teoretiska ramverk, eftermiddagen med konkret arbetslagsplanering i en mer påtaglig ”verklighet”. Ja, det är förstås två sidor av samma verklighet, men det blir ibland tydligare än vanligt hur olika logiker som präglar de olika världarna.

Akademins stringens och ibland dogmatiska syn på skolans uppdrag. En tendens att forskningens användbarhet i skolpraktiken inte är det mest avgörande för vad som är av god kvalitet. Detta kontrasteras skarpt mot skolpraktikens problemlösande och pragmatiska syn på att hantera en politiskt styrd verksamhet med många krav. Och skolan som har så lite tid till förfogande! Det är nog där det kolliderar som mest, när det gäller tiden. På universitetet hinner jag tänka, slå upp referenser, reflektera. På skolan är det så mycket som ska göras på så kort tid att det ibland varken blir hackat eller malet.

Men vi kom en bra bit på väg idag med en tre timmars sittning- så mycket tid till förfogande har arbetslaget inte haft tidigare i vår nya skola ! Vi avverkade kalendarieplanering, utvecklingssamtalsplanering, sjösätta egen hemsida, gemensamt tema kring välbefinnande/relationer/omvårdnad av varandra/skolan. Ansvarsområden, kunskapsredovisningsschema, många saker som pekar på att det behövs mycket tydligare struktur nu när vi är så många fler elever och kollegor. Nyanställningar varje termin pga expansion är trevligt, men nu kan vi inte bli så mycket större utan att bygga ut huset 🙂

Sammanfattningsvis kom vi ändå en bra bit på väg eftersom resonemanget fick ta stor plats idag, ett vanligt arbetslagsmöte behöver vara så effektivt och så beslutsfokuserat, av tidsbristskäl. Läge för förbättring där, vet bara inte hur. Ännu.

Efter jobbet hamnade jag i några dialoger i olika facebookgrupper om skolutveckling och digitalisering. I sådana lägen är det så tydligt att många utanför skolans styrdokumentbaserade värld  har en annorlunda förståelse av skolans utmaningar. Vårt ständiga dilemma, även i forskningssammanhang. Det märks snabbt hur länge sedan det var personen i fråga befann sig i ett klassrum…. Tänker på indianordspråket ” uttala dig inte om någon innan du gått två mil i dennes mockasiner”.

Pokalen på bilden? Tekniska Samfundets pris 2015 till vår sjua för den nödbostad de konstruerade. Bra att titta på ibland och minnas, eleverna gillar skåpet med priser, pokaler och diplom…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s