Konferensplanering och skidåkning på hemmaplan

Visst går det att åka skidor på Tranbärsvallen även om vår ö sällan har snö…men nu har det snöat i två dagar, och på gräset gör det inte så mycket om snön skavs bort av skidorna 🙂 Lyxigt i alla fall att inte behöva åka många mil för skidåkning- och att samtidigt se ut över ett grått hav är ju så mäktigt!

Väl tillbaka in i värmen och brasan så är det bra läge för att skriva proposals till de konferenser jag tänker åka på i år för att kunna presentera resultat från de studier jag jobbar med. Jag tycker det är så bra att få respons på hur forskningen presenteras och därmed kunna finslipa så att det kan bli en artikel att skicka in! Det är många bra föreläsare förstås, men jag brukar aldrig kunna legitimera att åka på en konferens om jag själv inte presenterar, det där med att både ge och ta är viktigt.

Jag tänkte mig åka till fysiklärarkonferensen i Malmö den 14-15 mars och till biologididaktikens internationella konferens Eridob  som är i Karlstad 5-9 september.  Tillsammans med besöket på Stanford i januari, Miami i februari så känns det nu mättat på resefronten. Det tar  alltid tid att förbereda och efterarbeta konferenser och studiebesök, och även om jag har toppenvikarie så är det inte så kul att vara borta från vardagsrutinerna och lektionerna. Däremot så anmäler jag mig till mycket som är i Göteborg så det inte innebär resor, på så sätt är det väldigt gynnsamt att arbeta på ett universitet och i en kommun som anordnar många bra konferenser.

Förslaget till Eridob tog nästan tre timmar att skriva eftersom jag behövde göra mycket databassökningar på tidigare forskning – och den tyckte jag var så spännande att jag kom in på en massa sidospår… men i det långa loppet kan det vara värt sådana sidospår, det går ju inte att veta när det kommer till nytta :).

Jag kommer snart att samla in en hel del data från skolträdgården som vi ska dra igång nu när vi flyttat in i Elyseum. För tillfället står ju det mesta dolt i snön på terrassen, i 10 stycken 90-liters murbruksbaljor. Jag hoppas innerligt de flesta plantorna klarar vintern! Eleverna har hjälpt till en del redan, med att borra dräneringshål och samplantera lämpliga växter i kärlen. Terrassen ligger på tredje våningen, mot söder ,så det blir nog fint där till våren!

Fysiklärarkonferensen ligger närmare i tid, men jag har ändå inte riktigt bestämt vad jag vill presentera, det blir förmodligen ändå om partikelfysik och CERN. Det finns en massa bra resursen därifrån som fungerar även på högstadiet, och jag hoppas förstås på att fler lärare vill åka ner vecka 44 till Geneve. Vi var väldigt få i höstas, de kan ta emot dubbelt så många som vi var!

Att skicka in ett förslag på konferenspresentation brukar ta avsevärd tid, och sedan följer väntan på att bli accepterad. Så i mars vet jag om Eridob, i februari om fysik. Det blir någon slags årsrytm, att skriva proposals till konferenser som ligger ibland ett år fram i tiden. Att därefter försöka ordna vettig finansiering  är ju också en insats, ibland finns det stipendier, ibland kan arbetsgivaren se att kompetensutvecklingsmedlen räcker till. Jag tänker på att minska flygresor så mycket det går, Malmö och Karlstad är ju inga bekymmer med tåg, men till Kalifornien och Florida blir ju det svårt. Ibland har vi haft webkonferenser, men det blir tyvärr inte bra, vi verkar behöva ses öga mot öga, flera dagar i sträck, för att kunna få så starka band att det kan bli forskningssamarbeten trots stora avstånd. När vi väl etablerat kontakt räcker ju mail och Skype alldeles utmärkt!

 

 

 

 

Kommentera

