Programmera Arduino i Scratch

I somras köpte jag ett Arduinokit, och jag hade förstås planer på att använda det i teknikundervisningen i höstas. Men verkligheten satte läppar i hjulet eftersom alla mina elever fick byta sin PC mot Chromebook. Många fördelar med snabbare start och mindre behov av support. Men möjligheten att ladda ner programvara försvann ju förstås, inget läge länge för Lego Mindstorm, Arduino eller andra aktiviteter som tex 3D-skrivarens drivrutiner. Nåväl, det gäller att gilla läget.

Så då får det bli alternativa lösningar. 3D-skrivaren får drivas med en gammal PC, själva CAD-programmen bytas från SketchUp till TinkerCAD, går bra det med. Arduinon får drivas från en PC, vi använder nu Scratch for Arduino, s4a.  Tack och lov dök det upp en Arduinokurs i regi av Johan Bengtsson på GTC, två kvällar tillsammans med tekniklärarkollegor, så det blev dessutom bra samverkan 🙂 Fantastiskt duktig lärare, Magnus Carlenäs, inspirerande och med stor erfarenhet.

I god tid för vårterminens teknikundervisning  har jag nu provkört program och och några olika konstruktioner. Avstämning mot kursplan, kunskapskrav och centralt innehåll är klart. Återstår att få tiden att räcka till, 8 lektioner till förfogande för hela vårterminen. Men det har gått förr, även om en önskelista skulle ha fler timmar allra högst upp…

Eftersom mina elever innan jul jobbade med film om saker de ville påverka i sin närmiljö (som de presenterade för politiker) bestämde jag mig för att konstruera något de lyfte i sina filmer, nämligen återvinningskärl som ger respons.Det blev därför en som regleras med hjälp av IR-sensor (och från början även en ljussensor) och styrs av servomotorn. Responsen är i form av röd och grön diod samt ljudsignaler.
Först gjorde jag ett översiktligt flödesschema, sedan satte jag in komponenter i programmeringen och prövade vettiga börvärden. Därefter testkörning,leta lämplig box att använda, bygga skydd för Arduino, litet tapet som yta och en kort film utan redigering.
Avstämning till slut: jämfört med kunskapskraven ger övningen bra träffbild, och i skolan skulle detta uppdrag nog ta 2 timmar i anspråk. Uppdraget skulle kunna formuleras så här: Konstruera en batteriholk som visar grönt när det är ok att lämna batterier och ger respons efter inlämning av batteri. Bestäm ett värde när det inte finns mer plats i batteriholken och ge då signal att det tyvärr är fullt.

Arduinoarbete är verkligen kul, lagom mycket elektronik, många vettiga kopplingar till programmering, extremt bra exempel på styr-reglerteknik. Skapande arbete, tålamodsprövande, entreprenöriellt, samarbetsbejakande, problemlösningsförmåga,vettiga kopplingar till hållbarhetsfrågor, uppfyller många krav  samtidigt med andra ord- precis vad en skola av idag behöver:)

2016-01-02 059.JPG

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s