När timplanen inte räcker till

Snart är det terminsstart igen, ska bli härligt! Det ser dock tyvärr ut som ännu en termin börjar när jag bekymrar mig för att inte få tillräckligt med tid att inrymma tillräckligt av det centrala innehållet så att ”allt” är avklarat tills gymnasiet börjar för eleverna. Kemi, biologi, fysik, teknik…. fyra ämnen som delar på 800 timmar i hela grundskolan, vilket jämnt fördelat skulle bli ca en halvtimme per vecka och ämne. I teorin, dvs på schemat, har mina elever på högstadiet 50 minuter i veckan . I praktiken blir det förstås inte ens det eftersom schemabrytande aktiviteter kräver sin tribut. I december satte jag återigen 160 betyg med underlag från 12 timmars undervisningstid. Tål att tänka på när vi pratar om rättssäkerhet och reliabilitet.

Jag vet att det finns lösningar  när vi samarbetar mellan undervisningsämnena. Vi kämpar på med detta så gott det går. Men det är en ganska klen tröst när vi alla i arbetslaget känner ungefär likadant- hur ska vi hinna få kvalitet i denna snuttifierade vardag?!

Jag har väntat ett tag nu på den stadieindelade kursplanen, men egentligen är även den lösningen en klen tröst. Det är ju mer tid som behövs! Eller färre ämnen i grundskolan… Mest uppenbar är stoffträngseln för SO och NO/Tk, eftersom de är två ämnesblock med vardera fyra ämnen, fyra centrala innehåll med stor bredd, ont om undervisningstid (storleksordningen 1,5 dagars undervisning som betygsunderlag). Många lärare i SO/NO/Tk delar upp terminen i två ämnen, andra delar upp terminen i fyra delar, både dessa lösningar är möjliga sätt att hantera elevernas upplevelse av stress och många ämnen att hålla i luften.

Förvånansvärt lite av den VR-finansierade nutida svenska forskningen – såväl som övrig  nordisk forskning– undersöker betydelsen av att eleverna läser så många ämnen i åk 7-9 med så lite tid per ämne.  Den här typen av forskning skulle ha stor betydelse för undervisningspraktiken. Med andra ord- låt tex Skolforskningsinstitutet fortsätta med den betygsforskning som de presenterade under 2015!

Fram tills dess fortsätter jag kämpa för att jobba ämnesövergripande, effektivisera/digitalisera, ha koll på ny forskning, vara noggrann i utvärderingar och jobba formativt.

PS. Schemabilden är från 2015…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s