Skolan och hållbar utveckling

Det har sedan 1994 ingått i svensk grundskolas och gymnasiums uppdrag att utbilda för hållbar utveckling. Trots detta styrdokumentkrav har förutsättningarna inte varit optimala, runtomkring i landet har det oftast varit eldsjälar snarare än systematisk planering som drivit skolornas arbete.

Men det ser ut att vända, inte minst på grund av de förändringar som sker i omvärlden, hållbarhetsfrågorna blir helt enkelt alltmer akuta att lösa: klimatförändringar, befolkningsökning, ekosystemrubbningar, ekonomiska system i svajning, listan är tyvärr alltför lång för att kunna avfärdas och fortsätta som om ingenting har hänt.

Frågan som då blir ytterst akut för skolan är hur vi arbetar med den här typen av frågor utan givna svar och utan färdiga lösningar. Tack och lov finns det numera en hel del forskning inom området. Jag har fortfarande stor konkret glädje av arbetet med min avhandling inom området lärande för hållbar utveckling som jag gärna delar med mig av. Lägg till detta en hel del verktygslådor om hur arbetet kan genomföras rent praktiskt, så finns det hopp om att kunna bädda in hållbarhetsfrågor i alla undervisningsämnen, i alla åldrar. Själv har jag den senaste tiden bland annat använt Naturskyddsföreningens breda material Energifallet och material från WWF.

Fyra relativt nyutkomna böcker  jag just läst pekar tydligt åt samma håll, att det är bråttom, och framför allt att det är fullt möjligt att snabbt förändra till det bättre. Först läste jag Rockström och Klum(2015) Big world small planet, den finns nu på svenska, och med fantastiska bilder lyfter den fram allt vi har att värna om och ger underlag för många resonemang i många ämnen.

Även Naomi Klein (2015) This changes everything har en positiv framtidstro, men är i min mening mycket svartare i nulägesbeskrivningen. Klein har en tung fallbeskrivning i främst nordamerikanska händelser (inte så märkligt med tanke på att hon är från Kanada). Politik och ekonomi överväger, och många insikter väntar läsaren.

Den senaste nobelpristagaren i ekonomi, Angus Deaton, har skrivit The great escape. Health, wealth, and the origins of inequality (2013). Jag köpte den i november, och läste klart den först idag… Frapperande många nobelpristagare lyfter frågan om hur våra rådande ekonomiska system behöver ändra karaktär, en gigantisk utmaning förstås. Men Deaton övertygar starkt, och hans starka fokus på rättvisa pekar rakt in i diskursen om hållbar utveckling.

Slutligen har jag äntligen hunnit läsa Niko Roorda (2012) Fundamentals of sustainable development. Framför allt är det den tvärvetenskapliga ansatsen som jag tycker är tilltalande i Roordas framställning, det är annars väldigt tydligt vilken disciplin en  författare har som hemmaarena. Här vävs däremot tydligt ekologiska, ekonomiska och sociala bitar samman i ett tätt nät och ger massor av undervisningsuppslag. För visst är det så att vi i vår undervisning ej heller kan servera färdiga lösningar, globala utmaningar kräver en mångfald av innovativa lösningar!

Vi på skolan använder nu ett digitalt läromedel om hållbar utveckling vi själva varit med att utveckla, Install Hope. Som namnet antyder handlar det om att ingjuta kraft och mod, att  se framtiden an med hopp. Det är många konstnärer, musiker, författare och politiker som deltar aktivt i filmer och med sina alster och tankar. Inte minst lockas jag nu av att tillsammans med eleverna skapa egna läromedel, vi gjorde tex i höstas en Wikispace om ekosystemtjänster, och i våras en e-kokbok med vegetariska/ekologiska recept till skolmåltidsanvändning.

Till sist för idag: Ämnesövergripande arbete är så viktigt för att uppnå de mål vi har för hållbarhetsundervisningen, så den starkaste förändringskraften vi kan få till stånd är att landets alla lärare får ordentligt med tid att samarbeta, samplanera och samarbeta med omgivande samhälle.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s