Forskande läraren

Två händelserika år har gått sedan jag startade mitt arbete som lärare och lektor i Göteborgs Stad Centrum. Jag undervisar åk 7-9 i kemi, biologi, fysik och teknik på Johannebergsskolan Elyseum, är klassföreståndare/mentor, arbetar med lärarutbildningen på naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs Universitet och arbetar med skolutveckling/forskning i SDF Centrum. Tre arbetsplatser och lika många uppsättningar kollegor.

Jag insåg snabbt att det därför var svårt att enkelt beskriva arbetsuppgifterna eftersom de sker på skilda arbetsplatser och med skilda kollegor. Min plan är nu att försöka beskriva uppgifterna allteftersom de dyker upp, jag när nämligen en förhoppning om att det ska bli vanligt att ha delade tjänster med forskning/utveckling/undervisning i grundskola/gymnasium, och då kan kommande kollegor ha glädje av att se en slags beskrivning av livet som forskande lärare i grundskolan.

Nu har det nya året just börjat och det har varit väldigt värdefulla dagar i luckan mellan hösttermin och vårtermin. Tid för förkovran!

Jag har  först och främst äntligen hunnit att jobba sammanhängande med Arduino, har programmerat mikrokontrollen i Scratch. Nu finns det en kort film producerad och beskrivning i styr-reglerteknik för eleverna hur ett uppdrag kan se ut, i detta fall en återvinningsstation som öppnar locket, läser av när det är fullt och ger signaler grönt/rött/inspelade röstsignaler. Kul och med tydliga kursplanekopplingar. Extra viktigt nu när frågan om programmering i hela grundskolan hettar till igen.

Men framför allt har jag hunnit ikapp högen med böcker jag beställt under hösten! Jag kan tex varmt rekommendera boken om Minecraft/Markus Persson, en välgjord tidsbeskrivning och med många bra länkar till forskning. Jag vill också rekommendera Elza Dunkels senaste Nätmobbning, näthat och nätkärlek. Kortfattad, kärnfull, rak och tydlig, bra att läsa i arbetslaget!

Jag är granskare för två vetenskapliga tidskrifter och det har kommit in artiklar att nagelfara, väldigt spännande att se spirande ny forskning! Lärorikt att granska: anonymt, men svårt att formulera kortfattat och sakligt de detaljer som leder till accept/minor/major revisions eller ibland reject.  Att vara granskare är hedrande och ett bra sätt att hålla det egna forskningsfältet uppdaterat, i mitt fall lärande för hållbar utveckling. Det tar tid, är oavlönat, men är spännande!

Det har även funnits sammanhängande tid att förbereda studieresan till Stanford i januari. De är mycket framstående i lärarutbildningshänseende, och eftersom jag under hösten börjat arbeta med den alternativa KPU´n Brobyggaren så är det högst intressant att hitta metoder som fungerar för att på ett år och intensivfart få ämnesutbildade naturvetare/tekniker att bli lärare, redo för tjänstgöring på högstadiet och gymnasiet. Återkommer med rapportering där!

 

 

 

Kommentera

